Svar: Ingen søvn, hvad gør jeg?
5. november 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Stine
Du har skrevet til mig mange gange og jeg ved godt at det hele snart virker fuldstændig uoverskueligt. Det at blive vækket natten igennem grænser jo til tortur, så jeg kan sagtens forstå at du efterhånden er helt ødelagt.
Jeg synes det er rigtig flot at du har fået skruet amningen ned til 2 gange om natten og jeg ved godt at de to gange du lægger til, der er det for at få lidt ro og forhåbentlig lidt søvn selv. Så det er helt okay. Dine tanker og måden du gør tingene på lyder også rigtig fint og jeg tænker at I et eller andet sted, skal have hjælp til at bryde den cirkel I er havnet i.
Derfor foreslår jeg at I lader Tobias passe. Jeg ved godt at du lige nu sikkert stejler helt, for du kan jo ikke overlade ham til en anden, hvem kan passe ham og hvad så når han bliver ked af det, når han vil ammes - det er synd både for Tobias og for den der passer. Og ja - det er jeg med på, det er bare sådan at børn jo nogle gange pludselig sover igennem om natten, for der er ikke noget bryst og der er ikke nogen mor - og så sover de!
Har I ikke en bedstemor eller en anden, som med glæde ville træde til? Jeg tror altså at det ville være godt for jer. Tobias kan jo få tryghed, kærtegn, blive sunget for osv. Han skal bare ikke ammes og så skal han sove.
Og det samme skal du. Enten kan I bytte hjem med bedsteforældrene eller I kan tillade jer at tage et ophold på et hotel, en kro eller et eller andet - bare en enkelt overnatning. I trænger ganske givet også til at mærke, hvad det er at være par, at være kærester og at kunne tale samme uforstyrret uden at være Tobias´ forældre. Det er skønt at være Tobias´ forældre, ingen tvivl om det - men det at komme lidt væk, komme til at savne ham, - og så at få sovet - det er altså guld værd og I har brug for det.
Så lov mig at du tænker over mit forslag og rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske