Svar: Farproblemer
5. november 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Anette
Jeg kan godt forstå at far synes det er hårdt og jeg synes bestemt heller ikke at han skal opgive håbet:o)
Det er en rigtig god idé at far laver noget med Frederikke. Det kunne være noget, de to gjorde sammen, altså noget, hvor det var far som var på banen. Det bliver lettere i takt med at hun bliver ældre, hvor far og Frederikke lettere kan tage et sted hen - også uden mor.
Når far bader, giver mad osv. så tænker jeg at det er meget vigtigt, at I finder ud af, hvorvidt du skal være i nærheden eller om du skal holde dig væk. Det er meget vigtigt, at du signalerer at det er okay at være hos far og at du ikke ser bekymret til, retter på far og måden han gør tingene på osv. At du bifalder og opmuntrer og ikke bare tager over - jeres datter er så bevidst nu, at det begynder hun sagtens at kunne fornemme. Hvis du har svært ved dette, så er det bedre at du er væk og lader far og datter klare det selv.
Da I har forsøgt at lade far og datter være alene hjemme uden held, så kan det være en løsning at far og Frederikke tager væk hjemmefra. Her kan tingene af gode grunde ikke gøres som du plejer at gøre dem, så her er det far, som er på banen. Det er dog ikke ensbetydende med at far og Frederikke ikke kan være alene hjemme igen - det skal da bestemt forsøges. Men det vil nok være en god idé at du ikke går imens Frederikke f.eks. sover, men at hun er vågen og ser du går - så vinker hun og far farvel. Ikke nogen langstrakt farvelsene, farvel og ud af døren.
Du og din mor ligner måske hinanden - samme stemme, samme måde at gøre tingene på - og derfor accepterer Frederikke mormor på en anden måde. Men det kan også godt være at mormor har en anden ro over sig. Hun har trods alt prøvet det før og hun tager måske tingene lidt mere som de kommer.
Børn bruger jo de voksne som et spejl og det er derfor meget vigtigt at Frederikkes far forstår at bevare roen, selvom han bliver hylet lidt ud af den, når Frederikke ikke vil ham. Jo mere ro og selvsikkerhed far udstråler, jo mere ro falder der også over Frederikke.
I kan overveje om far og Frederikke en dag skulle invitere nogen over eller tage på besøg et sted, hvor du ikke er med. Jeg tænker at hvis Frederikke er et sted eller sammen med nogen, hvor hun på "lidt usikker grund", så vil hun måske søge far - i mangel på mor - og det kunne være en rar følelse for dem begge.
Håber at lidt af mine tanker kan hjælpe jer alle lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske