Svar: Amning og søvn - er begyndt at vågne tit
6. november 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Beata
De fleste børn har det der hedder appetitspring omkring 3 måneders alderen. Det betyder at de her er ved at være så store, at de har behov for at få sat mælkeproduktionen op. Ved at blive lagt hyppigere til brystet øges mælkemængden. Det vil sige at de giver mere mælk at du ammer hver 2 time i stedet for hver 4 time. Og det er sandsynligvis dette din datter er igang med.
Samtidig øger det også mælkemængden at din datter ammer hos dig om natten. Du har mere af det mælkeproducerende hormon om natten, så det er okay.
Det er derudover vigtigt at du forsøger at få lidt hvile i løbet af dagen og at du husker at drikke og spise, så du "har noget at lave mælk af". Tiden kan hurtigt gå og nogle gange går hele formiddagen måske uden at du har fået hverken vådt eller tørt. Sørg derfor for at få dine 3 hovedmåltider (morgen, frokost og aften) og sørg for også at få noget ind imellem. Det kan være en banan eller en gulerod - bare så du ikke går rundt på tom mave.
Sørg for at holde din datter til brystet i løbet af dagen, så hun ikke skal fylde sig om natten - I har alle brug for lidt sammenhængende nattesøvn.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske