Brev:
Ændring af søvnvaner om natten
6. november 2006
Alder:
3 mdr.
Ændring af søvnvaner om natten
Hej Helen
Min datter på 3 1/2 måned har pludselig ændret søvnvaner om natten. Jeg kan ikke rigtigt gennemskue, hvad det skyldes, eller om der overhovedet er en forklaring at give.
Efter først at været blevet ammet de første 8 uger, derefter over på mme, gik vi over til at give hende mme om dagen (to af portionerne var med rismel) og vælling til natten efter aftale med sundhedsplejersken, fordi hun ikke blev rigtigt mæt. Det hjalp således, at hun sov fra ca. 22.00-05.00, hvorefter hun kom over i vores seng, hvor hun sov videre en times tid, inden hun fik mme. Derefter kunne hun sagtens sove videre et par timer. Således gik det en lille måneds tid.
Vi har nu ændret det, efter aftale med sundhedsplejersken, til at starte skemaden op, således at hun p.t. får skemad til frokost og aftensmad, vælling til natten og mme for resten. Skemaden er risgrød med pære. Målet er tre måltider med ske i løbet af dagen, hvoraf den ene skal være kartoffel-/grøntsagsmos. I det sidste stykke tid, var hun nemlig begyndt igen, nærmest at være umættelig.
Jeg har hele tiden ment, at hun sagtens kunne sove tidligere på aften, men at hun ikke var mæt nok til det. Nu sover hun så også tidligere. Hun falder ofte i søvn ml. 20.30-21.30, men til gengæld sover hun meget let fra ca. 0.30 og frem til 04.00. Det betyder, at hun vågner hver eneste gang, hun taber sutten. Lige så snart man giver hende sutten, så sover hun videre, men det er meget hårdt at skulle op så mange gange i løbet af en nat - også selvom hun sover lige ved siden af mig.
Hun kan ikke falde til ro i vores seng længere, så hen på morgenen får hun så mme, hvorefter hun falder i søvn igen. Hun sover ikke meget i løbet af dagen, men det er meget forskelligt, alt fra 3 timer til halve timer.
Hun er en meget aktiv pige i dagtimerne, der bruger hele kroppen, nærmest hele tiden. Hun elsker at opleve nyt, og gider ikke bare ligge stille hen - det er dejligt, men derved bruger hun også en del energi. På det seneste er hun begyndt at bruge underkroppen meget (fra side til side og op/ned), det gør hun også om natten, når hun ligger uroligt.
Drejer det her sig om reaktion på sommer-/vintertid, på ændring i kostvanerne, sult eller noget helt fjerde?
Jeg kan se, at du i et svar skriver, at man ikke skal give for stor en portion mad inden natten. Problemet er, at jeg ikke kan få hende til falde i søvn, hvis hun får en mindre portion - og hun får en stor portion vælling til natten.
Jeg tror ikke, det vil være et alternativ at vække hende, inden vi går i seng for at give hende mad, da hun de gange, hvor vi ved et uheld har vækket hende, har været vågen i flere timer.
Hun vejede for små fjorten dage siden 7,2 kg og var 65 cm lang.
Med venlig hilsen
Linda