Svar: Ændring af søvnvaner om natten
6. november 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Linda
Jeg tror, som du også er inde på, at din datters natlige uro hænger sammen med hendes forholdsvis store indtag af mad. Din datter er kun 3½ måned gammel og hun får allerede 2 måltider skemad, vælling og mme. Jeg tænker at hendes tarme skal arbejde rigtig meget for at nedbryde al den føde og for meget mad, kan altså nogle gange godt have den modsatte effekt end ønsket - nemlig mere urolige børn.
Min tanke bliver bekræftet i at du siger at hun falder til ro, hvis du giver hende sutten. Det er nemlig sådan, at når børn sutter, så sættes der gang i tarmperistaltikken og maden hjælpes således igennem systemet.
Jeg tror simpelthen det er det, som der er tale om hos jer. Nu kender jeg jo ikke jer og jeg ved derfor ikke om der er specielle grunde til at jeres sundhedsplejerske har rådgivet jer til at begynde med så meget mad så tidligt. Men mit råd vil umiddelbart være at I skal skrue end for mængden af skemad og i stedet forsøge at få nogle ekstra flasker med mælk i hende.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske