Brev:
Ammestop 1 år
6. november 2006
Alder:
12 mdr.
Ammestop 1 år
Hej Helen
Jeg har lige et spørgsmål angående ammestop.
Oscar bliver 1 år den 11. i denne måned, og jeg synes, det er på tide at stoppe med at amme. Desværre tror jeg, det bliver hårdt. Indtil for nylig foregik amningen "fornuftigt" - en gang før sengetid og en til to gange mellem 5 og 7 om morgenen. Han virkede ikke så "hooked" på brystet, ville gerne puttes uden at ammes med sutten i stedet. Men det er nu vendt.
Efter ferieophold, hvor vi ikke kunne have barnevogn med, så jeg måtte ligge med ham, når han skulle sove middagssøvn, samt sygdom med manglende appetit om dagen (jeg lod ham drikke lidt om natten for at give væske og lindre en øm hals) er han blevet helt afhængig af brystet. Når han vågner om natten vil han ligge ved brystet, og han bliver rigtig gal, hvis man forsøger sig med sutten i stedet, så nu ammer (dvs han får en tår, ikke et måltid) jeg ham ofte 1 til 2 gange ekstra i løbet af natten.
Han bruger desværre også brystet lidt som en bamse, altså til at give hygge og tryghed. Han ligger ligefrem og "holder om det" i søvne. Denne nye brystafhængighed hænger også sammen med en øget bevidsthed - forstærket morglæde (jeg kan ikke lide ordet morsyge:-) samt forstærket egen vilje (hidsighed ved bleskift, hvis der er noget han ikke må osv).
Hvordan tror du, jeg bedst gør det? Skal jeg trappe ned eller stoppe helt? Jeg kan heller ikke beslutte mig for tidspunktet - han skal nemlig starte i vuggestue denne uge. Er det ikke for meget samtidig at stoppe med at amme? Skal jeg vente, til det kører godt med vuggestuen - evt vente til jul, hvor vi har ferie og dermed overskud til natlig gråd?
På forhånd tak for dit svar!
Med venlig hilsen Heidi