Svar: Ammestop 1 år
6. november 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Heidi
Først tak for dit lille input vedr. morsyge - modsat morglæde - du har der en fin pointe.
Med hensyn til lille Oscar, så lyder han jo til at være meget bevidst. Spørgsmålet er derfor om han er så bevidst nu, at han vil blive helt ulykkelig, hvis du nogle giver ham lov og andre gange ikke. Oscar kender jo ikke klokken og jeg tror han vil blive meget forvirret af at du nogle gange giver efter og andre gange ikke - så er det bedre at stoppe helt.
Du kan vælge at lade vuggestuestarten være startskuddet, da han jo der ikke kan ammes, så den måde er alligevel udelukket - på den måde kan du måske slå to fluer med et smæk. Men det kan godt være at det er for hårdt for ham og at han vil have rigtig meget brug for dig og den tryghed som brystet giver lige nu, hvor han skal så meget nyt igennem.
Ofte giver vuggestuestart også lidt mere urolige nætter, fordi han oplever så meget mere og derfor også sover mere uroligt. Så på den ene side vil det være godt at han ikke trapper amningen yderligere op om natten, hvilket der godt kan være en risiko for og på den anden side, vil det også være godt at han får trygheden - den kan han dog få på anden måde end brystet.
Som du næsten kan se, så synes jeg også det er et svært valg og det er dig, der bedst kan fornemme hvad vil være rigtigt at gøre.
Det mest menneskelige og omsorgsfulde er nok at du bibeholder amningen lidt endnu, men forsøger at hindre Oscar i at sætte ammefrekvensen op. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, så bliver du nødt til at stoppe helt, da han ellers vil blive alt for ked af det og for forvirret.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske