Svar: Hård mave - pige på 5 mdr.
6. november 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Thea´s mor
Det lyder umiddelbart som om Thea i første omgang skal have noget ekstra væske. Det vil være en god idé at du fortsat lægger hende så meget til brystet som muligt også gerne efter at hun har spist skemaden. Men vand af kop er også godt.
Da hun ikke er til flaske, må du prøve med forskellige kopper for at se om noget er bedre end anden. Giv hende gerne vand både undervejs/til skemaden og også imellem måltiderne.
Sveskemos og frugtmos generelt kan være godt til at sætte lidt gang i maven (dog ikke banan) og det må du gerne give hende. Du kan evt. give lidt mælk (modermælk eller mme) på frugtmosen, så hun også får lidt væske af den vej, altså så du serverer det som en gammeldags frugtgrød med mælk. Frugtmos kan også kommes på grøden.
Da hun nærmer sig de 6 måneder kan du også forsøge med lidt havregrød eller øllebrød. Det kan også være med til at holde gang i maven og ellers er det en god idé at I forsøger med lidt grøntsagsmos, da maven også arbejder anderledes med det. Grød formiddag og mos eftermiddag vil være en god idé.
Hvis intet af ovenstående hjælper, så synes jeg du skal give hende laktulose. Hun må som udgangspunkt få 1 ml pr kg hun vejer. Du kan give det en gang dagligt eller dele mængden over og give ½ dosis 2 gange dagligt.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske