Svar: Amning i løbet af dagen 10 mdr
6. november 2006
Alder:
10 mdr.
Kære alle 3
Hvis din dreng får stillet sit mælkebehov via dig og hans mælkeindtag ikke tager pladsen og lysten fra den egentlige mad, så er det helt i orden at du fortsat ammer. Og det er kun dejligt at høre, at I begge har så stor glæde af amningen stadigvæk:o)
I takt med at han bliver ældre og skal passes ude, så vil du automatisk skulle springe amningen om dagen over. I stedet kan han tilbydes mælk af en kop.
I begyndelsen vil det således være morgen og aften du ammer og stille og roligt er det så kun putteamningen om aftenen I bibeholder. For at få sit mælkebehov dækket, kan du så give ham en portion tykmælk, yoghurt eller lignende (hvad I nu har, hvor du bor), ost tæller også med i regnskabet, foruden den mælk, som kan drikkes af glas, kommes på og i maden. Når han er 1 år gammel er det ca. 500ml mælk/mælkeprodukt han skal have dagligt, for at være dækket ind og så er du sikker på at han ikke får for meget mælk, men har plads til at spise også:o)
Med hensyn til formiddagsmad, så tænker jeg at lidt frugt kunne være en god idé. Det kan sagtens være frisk frugt, men det kan også være frugtmos. Frugt kan på samme måde serveres med mælk på, altså som en gammeldags frugtgrød med mælk.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske