Svar: Sveder meget - hvad gør vi?
6. november 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Lærkes far og mor
Det er meget normalt at små børn sveder under amning, ofte fordi de får det varmt af det arbejde de lægger for dagen, men også fordi det er varmt at ligge i mors favn.
I forhold til at Lærke sveder så meget generelt, så tænker jeg at hun måske er lidt for godt pakket ind, altså både hvad angår hendes påklædning og hvad angår dynen.
Nu kender jeg jo, via jeres tidligere breve, lidt til historien og jeg kan sagtens forstå at i svøber Lærke og er meget bevidste om at hun ikke skal fryse. Det er også vigtigt at hun holder sin temperatur, da hun så bedre kan bearbejde føden hun får. Men jeg tror I skal prøve at lette hendes påklædning lidt.
Normalt synes jeg ikke børn skal klædes af og så svøbes, jeg hører til dem som mener at børn skal have tøj på og så er det bedre at lette på klædet de har om sig. Men hvis det er meget vigtigt at Lærke er svøbt, for at hun finder roen, så kan det godt være at hun skal have lidt mindre tøj på.
Ellers kunne I jo forsøge med et lidt tyndere tæppe i stedet for dynen. Et tæppe kan hun fortsat svøbes i, men måske også bedre få lidt "luft til kroppen".
En sovetemperatur i værelset på 18 grader er rigtig fint. Det kan ikke være bedre.
Vær opmærksom på at Lærke ikke skal have hue på indendøre (det ved jeg jo heller ikke om hun har), men det er vigtigt at hun kan afgive varme fra hovedet. Det er også derfor børn ofte ses svede meget fra hovedet.
Så mit råd er at I prøver af afklæde hende på den ene eller den anden måde. Det er vigtigt at hun ikke har det så varmt at hun ligger badet i sved.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske