Svar: Hjælp - jeg VIL ikke amme!
2. december 2003
Alder:
0 mdr.
Kære Susanne
Det er rigtigt at sundhedsstyrelsen anbefaler modermælk som den bedste ernæring for det nyfødte barn, men i Danmark har vi ingen problemer med urent drikkevand og de erstatninger der er på markedet er af høj standard og er et fuldgyldigt næringsprodukt, der kan bruges fra fødslen.
Og Susanne - man kan altså være en ligeså god mor, selvom man ikke ammer sit barn - og måske en bedre mor, hvis man som dig føler afsky ved at have barnet liggende ved brystet.
Kvinder som ikke ønsker at amme skal naturligvis støttes i denne beslutning! Noget af det man skal være opmærksom på, når man giver flaske, er at barnet ofte ikke er så lang tid om at spise på flasken, som det er om at spise ved brystet. Det er derfor vigtigt, at man sørger for at give barnet den samme kontakt, som lå det ved brystet. Det vil sige at man sidder med sit barn i armene, når man giver flasken og man beholder også barnet i armene efterfølgende - kontakten er midst lige så vigtig.
Med hensyn til modermælkserstatning, så er de produkter der hedder Nutramigen og Profylac specielt for børn, hvor der er risiko for allergi. Hvis du, din mand eller jeres større barn har eller har haft en sikker allergisk sygdom (astma, høfeber, børneeksem, fødevareallergi) så er jeres nye barn i risiko for at udvikle allergisk sygdom. Man kan ved fødslen tage en blodprøve (IgE) fra navlesnoren og fastslå om dette er tilfældet. Hvis barnet er i risiko, så må man kun give Nutramigen eller Profylac! Hvis der bare er givet et enkelt måltid almindelig erstatning, så er skaden sket, og man vil ikke opnå noget ved at give Nutramigen eller Profylac.
Nutramigen og Profylac er betydeligt dyrere end almindelige modermælkserstatninger. Derfor tilbyder nogle kommuner enten at betale eller give tilskud, til familier hvor disse produkter er lægeordineret.
Med hensyn til almindelig modermællkserstatning, så er det vigtigt at proteinindholdet er mindre en 1,7 g/100 ml, hvis barnet skal have det før 6 mdr´s alderen. Det vil stå på pakkerne at produktet kan bruges fra fødslen, og det skal du selvfølgelig være opmærksom på.
Når du har født er det vigtigt at du beder lægen om at få et par tabletter, som stopper din mælkeproduktion. Det har de på hospitalet. Du kan evt. få det noteret i din journal allerede nu, så du ikke skal diskutere det, når du lige har født.
Jeg håber dette svar hjælp dig lidt på vej.
Fortsat held og lykke også med fødslen, når den tid kommer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske