Brev:
Hyggespisning efter aftensmaden?
7. november 2006
Alder:
18 mdr.
Hyggespisning efter aftensmaden?
Hej
Jeg har et spørgsmål vedr. min datters spisevaner i forbindelse med aftensmaden.
Som regel er jeg alene med min datter om aftenen og det er så kun os to der spiser sammen. Andre aftner spiser min mand hjemme, og når han gør det er der ikke noget galt.
Når hun og jeg er alene, virker hun som om hun faktisk synes det er lidt kedeligt, også selv om vi snakker sammen - (hun er 18 måneder og ævler som et vandfald -ss-) og hygger os, og det resulterer oftest i, at hun ikke spiser særligt meget, fordi hun ikke gider bruge tiden på det, men ikke hellere vil ned og lege, ryde køkken op osv.
Jeg vælger at lade hende selv beslutte, hvornår hun er færdig med at spise og så sidder hun en lille tid og venter på at jeg blir færdig, og herefter kommer hun ned.
Det går egentlig helt fint og uden problemer, MEN... Jeg synes ikke hun spiser nok og når jeg sige ikke nok kan det f.eks. bestå af 2 små stykker af en kogt kartoffel, en lille halv kogt gulerod og 2 bider af et eller andet kød!
Nu har jeg så i nogle dage prøvet efterfølgende at tage f.eks. de kogte gulerødder og små stykker kød mv. med i en skål (som en slags snack!!!) og har præsenterer hende for dem i stuen eller lign. umiddelbart efter måltidet, og så spiser hun det altså!?!
Nu vil jeg så lige høre om det er et skide smart trick til at få min unge til at spise mere til aften, eller om det i virkeligheden er lidt halv dumt, fordi jeg på den måde lærer hende at hun bare kan spise videre, når hun er gået fra bordet???
For en god ordens skyld må jeg hellere lige nævne at min datter hverken er for tynd eller for tyk, hun er helt normal, så det er ikke fordi jeg er bange for at hun dør af sult -ss- Jeg synes bare hun spiser for lidt om aftenen.
Med venlig hilsen Sara