Svar: Yoghurt - 9 mdr.
7. november 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Rikke
Efter 9 måneders alderen kan komælk og komælksprodukter begynde at udgøre en lidt større del af barnets kost og du må gerne give din dreng sødmælksyoghurt. Du skal dog være opmærksom på at flere af disse er meget fyldt med sukker, hvorfor det anbefales at købe neutrale produkter som A38 eller tykmælk og så selv tilsætte frugt.
Samtidig skal du være opmærksom på at din dreng jo fortsat skal have dækket sit jernbehov. Derfor vil det være godt at han indtil 1 års alderen får 400ml mme dagligt, ellers skal du give jerntilskud.
Jeg vil også lige nævne at komælksprodukter bør være sødmælksprodukter så længe barnet er under 1 år. Efter 1 års alderen kan man vælge letmælksprodukter og først efter 3 års alderen de fedtfattige produkter.
Det er fortsat vigtigt (indtil 1 år) at du ikke tilbyder de meget proteinholdige produkter som ymer, ylette og kvark.
Håber dette gav lidt overblik:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske