Svar: Problemer med aftensmad - 3 år, 3 mdr.
7. november 2006
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Christina
Dit spørgsmål er jo meget et holdningsspørgsmål og jeg tænker at der er rigtigt mange meninger om den sag. Det handler jo både om at sikre din dreng hans madindtag men det handler i høj grad også om opdragelse og indstilling til dette.
Jeg vil dele mine tanker med dig og så må I vurdere, hvad I så gør ud fra dette:o)
For det første så lyder det jo som om din dreng ikke hører til de største. Han lyder til ikke at være kræsen, men at have en lille appetit og generelt må man sige, at det er meget vigtigt at han får lov til at spise lidt men tit. Det er vigtigt både fordi han netop er småtspisende, men også for at sikre ham et vist energiindtag igennem dagen.
Jeg synes derfor det må vægtes højere at han spiser lidt men tit, at han tilbydes mad, når han har lyst og beder om det end at der går mange timer, hvor han ikke får - af princip.
De fleste børn er rigtigt sultne sidst på eftermiddagen. Netop kl. 16.30 er et lidt kritisk tidspunkt. Og jeg synes bestemt han skal tilbydes mad her. Det kan være rugbrød, grøntsager, frugt, mælkeprodukter osv. Det skal altså være et sundt mellemmåltid.
At han får lidt at spise tit er med til at holde hans blodsukker i orden, hvis han er sulten og bliver bedt om at vente længe til aftensmaden, så reagerer hans krop mere med at "gå i dvale" end med at blive ekstra sulten. Han krop lærer sig ligesom at "lade sig nøjes med" og det har ingen idé i forhold til en dreng som han.
Hvis I spiser almindelig aftensmad og I ved at det er noget han godt kan lide, så skal han naturligvis spise det samme som I andre. Det er her opdragelsen kommer ind. Han behøver ikke spise store mængder, men han kan godt spise det.
Hvis han har spist sent, så kan aftensmaden evt. skubbes ½ time (spise kl.18) så han er lidt mere sulten end han ellers ville være - I må altså være lidt fleksible i forhold til jeres dreng også.
Hvis I skal have et eller andet mere specielt, så er det i orden at han får rugbrød til aftensmad en dag. Det sker der ikke noget ved. Kold mad kan være lige så sundt og nærende som varmt mad.
Håber at i kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske