Svar: Ammestop ikke nemt
8. november 2006
Alder:
9 mdr.
Kære trætte
Det er dejligt at høre at din datter tilsyneladende er begyndt at drikke mere - altså også væske ud over brystet:o) Men det er naturligvis et skråplan hvis hun begynder at sætte ammefrekvensen op nu, hvor du gerne ville trappe hende ned.
Der er mange ting som spiller ind. For det første lyder hun til at være rigtig godt igang med separationsfasen og det er meget vigtigt for hende at kunne se mor for at vide at du er der og at hun ikke er forladt. Denne fase kan nogle gange godt gøre at amningen på samme måde også søges lidt ekstra, hvor den andre gange betyder at barnet bliver lidt mindre interesseret i lige netop det. Hos jer lyder det som om at jeres datter bruger brystet som tryghed og ro.
Det er i og for sig jo okay og helt naturligt. Det passer både med hendes alder og hendes udviklingstrin. Hun er jo stadig bare en lille pige.
Jeg tænker at der er to ting du kan gøre:
Du kan vælge at stoppe amningen helt. Altså sige at nu er det slut, tage det der hedder en "kold tyrker". Når du vælger at stoppe amningen, så er det en god idé at sætte noget andet i stedet. Det kan meget fint være lidt mælk af en kop, det kan også være en godnat historie, en godnatsang en sutteklud eller lignende, som hun kan putte med - det skal fungere som en substitut for dig og amningen. Det skal være noget, som hun også kan få med sig som tryghed, når hun skal passes.
Du kan også vælge at tilbyde hende brystet, når hun beder om det, men stille og roligt trække vorten ud af munden på hende. Måske protesterer hun, søger brystet, græder, så får hun det igen, men hele tiden trækker du så vorten væk. Hun får således trygheden, roen men får ikke lov til at fylde sig med mælk. I stedet får hun så igen noget andet, kærtegn hende blidt, vugge hende lidt, prøve med en sut osv. Her er tanken at hun stille og roligt kan undvære brystet - da det ikke er mælk, som her hendes behov, men trygheden og den kan hun så få via de kærtegn osv. som du har sat i stedet for brystet.
Du har fuldstændig ret i at det ikke er nemt, men det kan altså lade sig gøre. Det kan også være at det er spildte kræfter at kæmpe denne kamp nu. Hvad sker der, når hun skal passes og mor ikke er der, så er amningen jo udelukket - så skal hun noget andet og måske hun så selv begynder at vælge amningen fra. Man har da lov til at håbe:o)
Håber meget at det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske