Svar: 10 mdr og ked af det når vi spiser
8. november 2006
Alder:
10 mdr.
Kære troldeungens mor
Det lyder som om din lille dreng er igang med en helt normal og sund udvikling, hvor han bliver mere og mere bevidst om sig selv, egen vilje og om hvordan han på forskellig vis kan få en reaktion fra dig. der er ingen tvivl om at han ved, at når han lukker munden sammen eller skriger højt, så gør det noget ved dig - han eksperimenterer.
Samtidig så har han også en alder, hvor der ikke er ret langt imellem latter til vredesudbrud og det er ofte i denne alder, at man forældre beretter, hvordan de måbende har stået og set på deres barn og tænkt "hvad er han for en - ham kender jeg jo slet ikke" - fordi børn i den alder pludselig viser helt nye sider af sig selv. Som forældre kan man blive helt forskrækket over den opførsel.
Men det er sådan det er og det er altså helt normalt:o) Og det er ikke fordi han bliver sådan et barn, som hos dagplejeren skriger for at få sin vilje - han gør det især overfor dig, fordi han jo et eller andet sted er tryg ved at kunne gøre det overfor dig - han ved jo at du elsker ham betingelsesløst:o)
Det er meget vigtigt at du siger til dig selv, at det ikke altid handler om at du skal vide, hvad der irriterer ham - for nogle gange så ved han det ikke engang selv. Så må du bare prøve at trøste og være tilstede og sige "nååå, bliver du bare så vred lige nu" og så er det så sådan. Nogle gange skal du ikke gøre andet end bare at være til stede.
Med hensyn til maden, så ved han at han bliver centrum for middagsbordet, hvis han lukker munden - den har han luret. Så prøv at give ham mad, som han selv kan spise og prøv så at holde fokus på noget andet end ham. Han skal være betydeligt ældre før han kan spise med ske (ca 16 måneder), men han kan sagtens spise med gaffel og med fingrene. Så måske hjælper det at holde en pause med skemaden og i stedet give ham mad, som han selv kan spise. Prøv at servere mere af den samme mad, som han ser at du får.
Når I har kørt med det et stykke tid, så kan det godt være at du kan introducere en gang grød igen, så han han sikkert glemt det og så er det okay.
Det skal nok gå alt sammen, knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske