Svar: Amning og erstatning
2. december 2003
Alder:
3 mdr.
Kære Anja
Det kan skyldes to ting. enten at din datter er ved at være så stor nu, at hun har behov for mere mad. En del børn har det der hedder appetitspring omkring 3 mdr´s alderen. At hun har behov for mere mad, viser hun dig ved at græde mere, være mere urolig og derfor gerne at ville sutte lidt mere. Netop ved at blive lagt til hyppigere øges din produktion.
Det andet er at du godt kan have været så stresset, at din mælkeproduktion er faldet. Det er meget vigtigt at du giver dig tid til at både spise og drikke i løbet af dagen, at hele formiddagen ikke pludselig går uden at få hverken vådt eller tørt. Populært sagt skal du have noget at lave mad af, og det er der ikke, hvis du glemmer at spise og drikke sufficient.
Samtidig er det også vigtigt at du giver dig selv hvile i løbet af dagen. Hvis du har mulighed for at få en lur, når din datter også sover vil det være godt.
Hvis du ammer som hidtil og fortsætter med at give flaske, vil du højst sandsynligt ikke øge din mælkeproduktion. Du skal derimod forsøge at lægge hende hyppigere til i løbet af dagen, så hun får dig stimuleret godt. Det kan også være en god idé at amme om natten, da man om natten producerer mere mælkestimulerende hormon.
Hvis du har mulighed for at amme i forskellige stillinger, hjælper du din datter til at stimulere brystet på forskellig måde. Det kan derfor være en god idé at skifte lidt imellem de forskellige ammestillinger.
Hvis du får øget din mælkeproduktion vil jeg tror at du kan undvære flaske til natten, men hvis det ikke lykkes dig, så er der jo ikke andet for end at give hende lidt på flaske. du må forsøge og se hvordan det går.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske