Svar: Boel-prøven
8. november 2006
Alder:
7 mdr.
Kære K.
Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og den bliver meget diskuteret. Ikke mindst efter at man er begyndt at ørescreene børn efter fødslen (noget man forøvrigt holder op med igen nogle steder her fra 1. januar 2007).
Det er vigtigt at slå fast, at Boel-prøven ikke er en høreprøve. Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer barnets opmærksomhed både i forhold til hørelsen, men bestemt også i forhold til føle- og synssansen.
Hvis sundhedsplejersken observerer at barnet ikke reagerer alderssvarende ved boelprøven, så kan hun enten give forældrene en vejledning i, hvordan de f.eks. kan hjælpe deres barn men sundhedsplejersken kan også henvise barnet til en læge eller andre behandlere alt efter hvad problemet er.
Mange børn i Boel-prøve-alderen kan have nedsat hørelse på grund af væske i mellemøret. Det kan de sagtens have selvom hørelsen var normal ved fødslen og det betyder at børnene f.eks. kan få en forsinkelse i den sproglige udvikling. Denne gruppe børn henvises ofte til lokal ørelæge, som kan vurdere behovet for eventuel behandling.
Børn kan også reagere anderledes på boel-prøven end forventet af andre årsager. Det kan f.eks. være børn som har kontaktvanskeligheder fordi de f.eks. har en eller anden form for autisme eller har nogle andre udviklingsmæssige vanskeligheder.
Når sundhedsplejersker diskuterer brugen af Boel-prøven (og tro mig det gør vi meget), så er det altså mere end en øreprøve. Man kan sagtens tale for og imod og jeg skal ikke gøre mig til dommer for, hvorvidt vi skal lave den eller ej. Det er en beslutning som tages andet sted:o)
Håber mit svar gav lidt mere viden om boel:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske