Svar: Kan ikke lege selv - 9 mdr.
8. november 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Cindie
De fleste børn vil, når de er 9 måneder gamle, være i det der hedder separationsfasen. Det er en del af deres udvikling og det handler om at barnet som har været meget knyttet til mor (oftest mor), nu begynder at separere sig lidt og blive mere selvstændig.
Man ser det ofte ved at barnet begynder at bevæge sig ud i verden, fra at være på skødet, er barnet ved mors fødder, så kan de sidde et par meter væk, så begynder de at kravle og du kan se at han tjekker op på hvor du er, kravler hen og får et knus og tør så bevæge sig lidt mere ud i verden igen. Det er et helt naturligt led i hans udvikling.
Det er således meget vigtigt at du trøster ham, giver ham den tryghed han har behov for, kalder på ham, støtter ham, guider ham og hele tiden betrygger ham i at du er der, at du ikke forlader ham og at du også er der selvom han ikke lige kan se dig. Det er således ikke en mani eller en bevidst handling om at irritere dig og han har brug for at vide at du er der for ham. Jo mere han ved det, jo lettere vil fasen gå.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske