Svar: Når lillebror bliver født
8. november 2006
Alder:
3 år
Kære Tina
Dejligt at høre at du har det lidt bedre:o)
Jeg kan godt forstå at du gør dig nogle tanker omkring, hvordan I bedst muligt forbereder jeres/dine store drenge på ankomsten af en lille ny. De har dog begge en rigtig fin alder i forhold til at kunne blive forklaret nogle ting og det kommer sikkert til at gå helt fint.
Du kan sagtens forklare drengene at de altid vil være noget helt særligt, netop fordi de er dem de er. Du vil kunne tale med dem om de styrker de har og hvor glad du er for lige netop dem, hvor højt du elsker dem og at ingen andre kan tage deres plads. Du kan sige rigtig meget, som vil hjælpe dem og modvirke at de føler sig tilsidesat, selvom der komme en lille ny mere.
Der er dog ingen tvivl om at jeres familie jo vil ændre sig og derfor er det ikke helt rigtigt når du skriver: "For det er et stort ønske for mig, at de lige får lov at lure det lille nye familiemedlem af, og samtidig mærker at det ikke får betydning for deres og mit forhold.".
Det får en betydning at du skal være mor til 3 og der vil være dage, hvor de lige må vente lidt fordi du er igang med at skifte den lille, eller hvor du ikke kan komme med i biografen eller andet, fordi du er nødt til at være hjemme hos den lille. Der er forskel på at være to og blive tre, på samme måde som der er forskel på at være tre og blive fire og så at være fire og blive fem.
Men det skal jo være sådan og det er helt okay, drengene skal jo også lære at finde deres nye rolle. Man kan sige at den ældste på 8, han har prøvet det før og han har rollen som storebror. Den yngste på 3, som nu er lillebror, han skal til at finde ud af, hvordan man både er lillebror men også storebror og det kan godt kræve lidt ekstra energi og være lidt svært.
Jeg tænker derfor at der intet er i vejen for at drengenes hverdag ligner sig selv så vidt muligt og derfor kan det være udmærket at I ikke ændrer på de daglige rutiner. Der er masser af andre ting, som de skal forholde sig til.
Der er jo ingen der siger, at de ikke kan komme forbi på sygehuset og se den lille efter fødslen, selvom de bor hos far lige der. Så har du og din kæreste også mulighed for at lære den lille ny at kende i fred og ro. Det er vigtigt at tillade sig dette og det er med til at give jer begge et lidt større overskud til så at tage jer af drengene, når de er hos jer.
Hvis det går sådan, at du føder den ene dag og drengene skal hjem næste dag, så lad det være sådan. Jeg tror netop det er vigtigt at lade hverdagen så hvidt muligt være som den plejer. Hvis I begynder at lave om på det, så vil de vel netop undre sig - hvorfor er den lille så interessant og vigtig at vi skal blive hos mor? De vi jo ikke sidde og dvæle ved det lille væsen på samme måde som I forældre - livet går videre og de skal ud at lege....
Så mit råd er, at du prøver at lade tingene ske som de sker. Hvis det passer med at drengene er hos jer, så er det jo fint, er det hos deres far, så kan de evt. komme på besøg og kigge osv. Altså forsøge at lade hverdagen ligne sig selv så meget som muligt.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske