Svar: Hvor meget mælk, kravler ikke og sove ude
8. november 2006
Alder:
11 mdr.
Kære Laurits´mor
Sundhedsstyrelsen anbefaler at flasken stopper omkring 1 års alderen, her vil barnet være i stand til at tage sit indtag via kop og via maden. Det anbefales fortsat at han får ca 500ml mælk eller mælkeprodukt efter 1 års alderen, og her tæller så det hele med. Det er mælk af kop, en portion yoghurt, mælk i sovs, ost osv.
Nogle børn er længere tid om at lære at kravle, andre springer dette stadie helt over og starter med at gå. Det er rigtig fint at du øver med ham, ved at hjælpe ham op på alle fire og lade ham rokke frem og tilbage. Det er den rokkende stilling som hjælper ham til at kravle. Men mere kan du heller ikke gøre. Du må se hvad tiden bringer. Hvis han begynder at gå og i stedet springer kravlestadiet over, så skal du bare være obs på at han lærer sig at kravle senere. Måske har du eller hans far også selv sprunget kravleriet over?
Børn skal slet ikke sove ude, når det er mere end 10 frostgrader. Selvom han nu er 1 år, så vil han ikke registrere at han bliver for kold. Så hvis der er meget koldt i Østrig, så skal han slet ikke sove ude, men må sove indendøre.
Sundhedsstyrelsen anbefaler:
- Børn må ikke sove ude, hvis det er koldere end minus 10 grader
- Barnevognen skal altid stå i læ for regn, rusk, rim og blæst
- Barnevognen skal være vind og vandtæt, gerne isoleret i bunden med en flamingoplade eller en isoleringsmadras. Lammeskind kan også bruges, men vær opmærksom på risiko for allergi og brug det kun udendørs og vask det tit.
- Barnet skal være iklædt godt tøj, så kun ansigtet er frit. Føler man barnet i nakken, må barnet hverken være svedig eller kold.
- Er det koldt må barnet højst sove ude i to timer og altid kun under opsyn
- Har barnet astmatisk bronchitis, kronisk mellemørebetændelse eller en hjertesygdom bør det altid sove inde i koldt og tåget vejr.
Håber dette er svar nok. Rigtig meget held og lykke med det hele og god juleferie, når I kommer så langt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske