Brev:
Forstoppelse og sideleje
8. november 2006
Alder:
5 mdr.
Forstoppelse og sideleje
Kære Helen
Tak for svar omkring juniordyne...hun sover stadig med den og virker slet ikke for varm...jeg er opmærksom på, om hun snart bliver så mobil, at hun kan forvilde sig ind under den ;-()...nu er hun så begyndt at vende sig om på siden for at sove (og ENDELIG sover hun mere end en halv time ad gangen om aftenen, så det virker som om hun finder mere ro ved at ligge på siden...)...er det ok? ...jeg er lidt (meget) bekymret over, at jeg nu strider mod flere anbefalinger i forhold til at beskytte mod vuggedød....hmmm hun ligger på siden under sin juniordyne...men ihhh hvor hun sover godt der...hun triller endnu ikke fra ryg til mave men af og til fra mave til ryg, når hun er vågen.
Nå men det jeg egentlig ville spørge om er; hun er jo 5,5 måneder og har i ca tre uger fået skemad..nu ca 1 dl 2 gange om dagen...grøntsager og grød. Drikker fint af en kop med vand eller mme. Bliver ammet 6-8 gange i døgnet, så jeg tror da, hun får væske nok.
Før skemad havde hun afføring hver 2.- 4. dag. Efter opstart af skemad går der minimum 3 dage mellem afføringerne...nu idag var det endda 5 dage siden sidst!!! Afføringerne er som tyk grød i konsistens..altså ikke knoldet eller hård. I dagene op til hun skal af med noget trykker hun en del og spænder maven men virker ikke særlig forpint eller ked af det....heller ikke når selve afføringen kommer...jeg er hver gang startet op med sveskemos og laktulose, når hun ikke har haft afføring i 2-3 dage, og det kommer så som regel 1 døgns tid efter start på laktulosen....men er hun overhovedet forstoppet, når hun kommer af med ikke-knoldet afføring uden de helt store bakserier???...
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, om jeg skal give hende laktulose og i så fald om det var bedre at give det mere regelmæssigt i en periode istedet for on-and-off? Hvor ofte SKAL hun af med noget i forhold til at hun spiser 2-3 dl rigtig mad hver dag? Vil jo nødigt at det går helt i hårdknude.
1000 tak for din altid store hjælp!!!!!!!!!
Pia