Svar: Forstoppelse og sideleje
8. november 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Pia
Det lyder jo som en meget fin og motorisk aktiv lille pige du har dig der, så prøv du nu lige i øjeblikket at fokusere på at der også skal ro til og gode sovevaner. Det lyder som om at juniordynen har gjort en verden til forskel for jer, det samme har det at hun sover på siden og du er jo opmærksom på hende:o)
Om dagen har du mulighed for at være obs på hende i større grad, og så er det også sådan, at når børn selv begynder at vende sig, så kan man ikke styre det så meget mere. Det er jo børn som ikke er i stand til at vende sig, som hovedsageligt er i risiko for vuggedød. Det er således også især i de første 6 måneder at der er en risiko - herefter er det yderst sjældent at der sker noget.
Med hensyn til forstoppelse, så er det jo meget svært at vide, hvorvidt din datter egentlig er forstoppet, når du giver hende laktulose. Det tror jeg dog umiddelbart at hun ville være, sådan som du beskriver det. Det lyder som en rigtig god idé at give hende laktulose, når du oplever at der går for langt tid imellem afføringerne eller at hun virker til at have mavekneb. Laktulosen virker godt. Passer fint i mængden og hun kommer af med en fin grødet masse. Det lyder helt rigtigt.
For nogle børn er det måden at gøre det på, for andre er man nødt til at give laktulose hver dag for at holde maven igang. Da det tilsyneladende virker godt hos jer med denne måde, så bibehold I roligt den.
Det er meget forskelligt, hvor hyppigt man har afføring. Det gælder både børn og voksne. Nogle har afføring dagligt og nærmest på klokkeslet og for andre er det helt normalt at der går mellem 2-4 dage imellem. Mere bør der dog heller ikke gå - jeg synes at 5 dage lyder til at være grænsen.
Så mit bud er at du giver lidt laktulose, hvis hun ikke har haft afføring i ca 2 dage for at se om det så kommer lidt før. Hvis det ikke virker på denne måde, så må du ind og give lidt hver dag, som så kan holde maven igang. Jeg tænker dog også at din datter jo lyder til at være rigtig godt igang med skemaden og i takt med at hun bliver ældre, vil hun jo også kunne komme igang med havregrød, øllebrød, og adskillige grøntsager som vil hjælpe til med at holde maven igang.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske