Svar: Ammestop og spisning
8. november 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Hvor er det flot at du har ammet så længe. Jeg kan huske at du var i tvivl om, hvordan det skulle gå, når du begyndte at supplere amningen med flaske og det lyder jo som om at det er gået rigtig fint synes jeg. Det er helt forståeligt og helt i orden at du nu gerne vil trappe natamningen ud.
Din plan for dagen ser umiddelbart fin ud. Jeg tror bestemt ikke at børnene mangler mælk. De får fast flaske 3 gange dagligt og derudover supplere du med flaske efter hvert skemåltid, som de også får 3 gange dagligt. Det lyder rigtig flot og bestemt som nogle sultne børn:o)
De fleste børn vil kunne sove igennem uden mad, når de er ca 6 måneder gamle, men da dine børn er født for tidligt, så kan dette godt ændre sig lidt og derfor har de sandsynligvis fortsat for mælk lidt hyppigere. Der er dog ikke noget i vejen med at give dem mælk/vælling kl. 23 og kl 05 - det er faktisk lige efter bogen og hvad der kaldes "at sove igennem".
De fleste børn på deres alder, vil have brug for at sove 3 lure dagligt, - formiddag, over middag, og sen eftermiddag. I alt vil lurene udgøre måske 4 timer og de vil så sove måske 11 timer om natten, således at de samlet sover knap 15 timer i døgnet. Husk nu det er kun en rettesnor!
En plan for dagen kunne se således ud:
kl. 8: Grød, vand eller mælk af kop
Flaske og puttes til formiddagslur
kl. 11: Grøntsagsmos eller grød, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur
kl. 14: Flaske
Sover evt. en lille lur
kl. 17: Grøntsagsmos, vand eller mælk af kop
kl. 20: Flaske og puttes til natten
kl. 23: Flaske (vælling)
kl. 05: Amning eller flaske
Med hensyn til stop af amning om natten, så kan du godt udskifte denne med flaske, hvis du tror det vil være bedre for jer. Det kræver dog også lidt at stå op og varme flasker osv. om natten...
Da du nu kun ammer en gang dagligt, så lyder det umiddelbart som om at du kan stoppe fra den ene dag til den anden. Det kan dog godt være at du vil få behov for at malke ud en enkelt gang eller to indtil du fornemmer at mælken ikke presser sig på mere. Det handler altså meget om at du mærker efter og ser hvordan brystet ter sig. Hvis det bliver meget spændt, varmt, rød osv. så kan det jo være tegn på brystbetændelse og så skal du reagere. Men det vil sandsynligvis gå stille og roligt.
Håber jeg kom igennem det hele. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske