Brev:
Om at græde når man skal sove
10. november 2006
Alder:
3 mdr.
Om at græde når man skal sove
Hej Helen
Mange tak for dit hurtige svar for nogle uger siden ang. gylp og vægttab. Det var ikke komælksallergi - og det er jo nok meget heldigt.
Hun gylper stadig rigtigt meget, men er opmærksom og glad og tager fint på (650g på 14 dage sidst hun blev vejet). Vejer ca. 6 kg og er ca. 63 cm lang. Så indtil videre har vi besluttet at lade gylpen hvile og vaskemaskinen arbejde på højtryk :-)
Istedet vil jeg gerne høre din mening om noget helt "normalt", nemlig det at falde i søvn:
Naja er nu 13 uger gammel. For ca. 2 uger siden fik hun øje på resten af verden. Det betyder at hun er MEGET opmærksom på alt omkring sig, men i godt humør (når hun ikke er sulten eller træt- så siger hun tydeligt fra), snakker, smiler, puster, laver masser af spytbobler, griber osv. Alt i alt er hun faktisk blevet en hel ny baby og der er slet ikke problemer med maven osv mere (altså på nær gylpen).
På samme tid som hun fik øje på verden, ændrede hendes søvnmønster sig nærmest fra den ene dag til den anden til 1½ times lur om formiddagen, ca. 3 (nogle gange 4) timer i barnevognen over middag og 1 times lur fra ca. 18-19. Fra ca. 21-9 sover hun sødt, afbrudt af 1-2 flasker. - alt i alt meget fint for hendes alder, så vidt jeg kan læse.
Hun vågner en gang i mellem for at få sutten, men har ellers ikke problemer, når først hun sover. (Før sov hun 2-3 timer og var vågen 1, hele dagen). Hun sover i vores soveværelse i sin lift indtil videre.
Men samtidigt med denne ændring er hun også begyndt at græde når hun skal sove. Nogle gange bare lidt små-græderi, andre gange på fuld styrke. Vi lægger hende når hun gnider sig i øjnene og gaber osv - altså der er ingen tvivl om, at hun er træt - men før hun bliver overtræt. Og hun er ikke sulten eller skal skiftes. Når ryggen rammer sengen, eller hvis vi begynder at vugge hende i armene, begynder hun at græde.
Det kan tage op til 30 minutter at få hende til at sove, aldrig mere. Som regel tager det 10-20 min. Det er ikke meget slemt og jeg er sikker på, at det er fordi hun kæmper imod søvnen - altså hun er ikke bange eller utryg. Er det mon bare en fase i hendes udvikling lige nu, som hun selv kommer over - eller sætter det sig som en vane?
For det er da ikke sjovt at afslutte dagen med at græde, når hun ellers er en rigtig glad lille baby.
Som det er nu, bliver hun vugget i søvn i liften med sut og sutteklud, mens vi holder hende i hånden. Det går ikke at snakke til hende og heller ikke vugge hende i favnen - så prøver hun virkelig at holde sig vågen.. (Og hun kan faktisk holde sig vågen i mange timer, selvom øjnene triller rundt i hovedet - har nemlig prøvet at tjekke, om vi lagde hende for tidligt, eller om hun evt ville falde i søvn på legetæppet eller skråstolen, som man læser at nogle gør - men nix).
Nåh, men mit spørgsmål er nu, at hun næsten er for lille til liften og derfor skal over i tremmesengen. Hvordan gør vi det bedst, når hun jo åbentbart græder når hun skal sove. Det går jo ikke, at hun bare ligger der og græder, når nu hun har været vant til at blive vugget..
Er det bedre at lære hende at falde i søvn i liften uden at græde (hvordan?) før hun kommer i tremmesengen, eller kan vi lige så godt klare det samtidigt?
Jeg har sådan på fornemmelsen at hun har mere brug for at "drosle ned" inden hun bliver lagt, fordi hun er så super opmærksom hele tiden, men er lidt i tvivl om, hvordan og hvor længe før luren. Hun falder nemlig hurtigt i søvn om natten efter flaskerne, hvor der er mørkt og ingen snak.
Vi har faktisk en sansegynge til hende. Måske kunne hun ligge der? Eller vil det forvirre at ligge der og gynge og så blive taget op? Ja, bare lidt tanker jeg selv har gjort mig, glæder mig til at høre dine.
- Vil forresten lige sige, at det umiddelbart ikke er en mulighed fx at gå fra og til og bare lade hende græde (selvom hun nok skulle sove, for hun er træt til sidst), da vi har gjort alt for at lære hende, at vi altså er der for hende, når hun er ked.
(Hun falder i søvn uden brok i barnevognen og vil gerne ligge på legetæppe osv, så jeg kan ikke forestille mig at hun har ondt).
Med venlig hilsen Anja
PS. Et hurtigt opklarende spørgsmål: Jeg har læst en sundhedsplejerske udtale at man giver 1/6 mme af vægten i døgnet indtil 1000ml fordi børnene ellers risikerer at blive for store. Naja har lige haft et appetitspring og får nok 1200ml på 5 flasker. Hvad gør man så, hvis de bliver mere sultne? Hun er ikke for tyk, men man er da vel forhåbentligt nødt til at give hvad de kan spise, eller hvad?