Svar: Om at græde når man skal sove
10. november 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Anja
Tusind tak for din meget fine beskrivelse af din lille pige.
Der er børn, der som din datter har meget svært ved at give slip og overgive sig til søvnen, når det er ved at være tid. Nogle børn er så nysgerrige på livet, at de simpelthen kan holde sig gående i timevis og derfor er en af de vigtigste forældreopgaver netop at hjælpe barnet med at finde roen - præcis som du så fint beskriver.
Det er rigtigt at hun nu er ved at være for stor til liften og derfor er nødt til at sove i noget andet. Hun kan jo sagtens blive puttet i barnevogn og blive vugget lidt i form af at man triller med hende og vipper lidt med vognen, men da hun også sover godt i sin seng om natten, så vil det være godt at I også prøve at putte hende i denne om dagen. Det kan nogle gange være en fordel at putte liften i sengen, så hun ligger trygt puttet og lærer sig stedet at kende, men jeg formoder at det er sådan I allerede gør.
I stedet for liften omkring sig, vil hun have brug for en anden form for hule - altså noget trygt omkring sig. Det kan være at svøbe hende, enten i dyne eller i et svøb, det kan være ved at bruge flonelslagner som er mere bløde, det kan være at putte hende med en sutteklud, at bruge en sengerand, så hun ikke ligger og kigger ud mellem tremmerne osv. Altså at skabe ro omkring hende vha en hule.
Der er forældre som ender med at sætte hjul på tremmesengen, det lyder dog ikke som om det er nødvendigt hos jer. Jeg foreslår at I vugger hende blidt ved at I putter hende, evt. hvor hun ligger lidt på siden og så hjælper I hende med at sove ved lette kærtegn og blide vug, liggende svøbt i sengen. Når hun sover, så må I lige hjælpe hende om på ryggen, da hun skal sove på ryggen med den alder hun har.
Det er ikke sikkert at I kan undgå gråden helt, fordi hun er en meget opmærksom pige og derfor er det naturligt at hun protesterer, når I ligesom siger at nu er det slut. Men det I beskriver lyder helt naturligt og I gør de på en fin måde. Det er normalt at det nogle gange vil tage op til en ½ time at få ro på hende, andre gange sover hun i løbet af få minutter - det er okay.
Det er rigtig dejligt med en sansegynge, især fordi hun er så meget på som hun er. Her kan hun ligge på en dyne og følge med i verden omkring sig samtidig med at hun bliver vugget lidt. Hvis det en dag sker at hun falder i søvn der, så fred være med det. Det er jo ikke noget hun vil gøre hver dag. Det vil sandsynligvis være en god måde at få hende til ro på nogle gange og andre gange vil det også være for meget for hende og så er det kun muligt at finde roen for nedrullede gardiner inde i soveværelset.
Og med hensyn til mængde af mad, så er det korrekt at børn som for flaske nogle gange risikerer at overspise og at man derfor skal være opmærksom på hvor meget de indtager. Jeg plejer dog ikke at sætte så præcise antal ml. på og når man har en pige som jeres, der tilmed gylper en del, ja så er det jo en balance imellem ikke at give for meget, så hun gylper mere, men også at fylde på, når det hele ryger ud igen....
For børn som spiser rigtig meget for at blive mætte, kan det være en fordel at gå over til type 2 erstatningerne, når barnet er 4 måneder. De indeholder ofte lidt mere protein og virker derfor mere mættende.
Håber jeg kom igennem det hele. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske