Svar: Mors vægt....?
10. november 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Christoffers mor
Dejligt at høre at det nu går så godt med Christoffer at du har lidt overskud til også at tænke på dig selv - det har Christoffer også brug for:o)
Jeg ved at amningen har drillet lidt undervejs og jeg er derfor i tvivl om, hvorvidt du forsat ammer. Netop amningen er en faktor i forhold til vægten og det at vægten ændrer sig.
Det er sådan at man i forbindelse med graviditeten får lidt ekstra fedtdepoter, man kan sige at der ligesom lagrer sig lidt, som er med til at danne god mælk. Så længe man ammer, så vil disse depoter være til stede og derfor er det bestemt ikke alle, som kan tabe sig og nå normalvægten hurtigt. For mange er det først når amningen stopper, hvilket jo godt kan vare måneder.
Derudover sker der mange hormonelle ændringer og det påvirker også vægten. Din dreng er kun 3 måneder og der er således håb forude. Du ved hvad du skal spise og hvordan du skal motionere for at tabe dig, så det skal nok komme. Om ikke andet, så når han begynder at kravle omkring....
Din krop har sandsynligvis også ændret sig fordi du nu har været gravid og har født et barn. En del kvinder oplever f.eks. at de bliver lidt bredere over hofterne, for nogen varer dette ved, for andre ændrer det sig stille og roligt. Jeg synes dog ikke det er unormalt, at det først er når barslen egentlig er slut og man begynder arbejde igen, at kroppen også begynder at føles mere "normal".
Lad være med at veje dig for tit, det er for deprimerende. Nøjes med en gang om ugen og helst på samme tidspunkt på dagen.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske