Svar: Kanieform, jordbærmærke og storkebid
10. november 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Lærkes mor og far
Hvor er det dejligt at høre at koliktiden nu lyder til at være overstået og hvor er det rigtigt, at I nu skal til at lære jeres "nye" lille pige at kende:o)
Med hensyn til kranieform, så er det især i de første 3 måneder at kraniet tager facon efter hvordan barnet ligger og derfor også i de 3 første måneder at man især skal være opmærksom og kan sætte ind, hvis man oplever begyndende skævhed. Det betyder dog ikke at man ikke kan gøre noget eller at der kan ske påvirkning af kraniet efter 3 måneders alderen, men det altså især indtil her at risikoen er størst.
Det lyder ikke som om at Lærke har problemer med skævhed eller nogen form for lejringsbetinget fladhed, men I skal naturligvis fortsat være opmærksomme. At kraniet bliver fladt har ikke nogen betydning for hjernens udvikling, det er et rent kosmetisk problem.
Med hensyn til jordbærmærker (Hæmangiomer) så kan jeg godt forstå at I er forvirrede. Det jeg ved er, at hæmangiomer er en form for svulst. Det betyder at de nogle gange vokser meget og at de også ofte kan være større under huden end det man ser over huden. Netop derfor skal man være ekstra opmærksom.
Det betyder dog meget hvor hæmangiomet sidder. Da Lærkes sidder på baghovedet så er der kranie underneden. Det lyder således ukompliceret, da mærket ikke vil kunne trykke på noget eller skade under huden. Men nogle mærker sidder f.eks. ved øjet eller over hjertet og her skal man være ekstra opmærksom og søge speciallæge ret hurtigt, netop fordi mærket kan vokse indad og dermed skade organer.
Jordbærmærker vokser naturligt i takt med at barnet vokser, men hvis man fornemmer at mærket begynder at vokse forholdsvis meget i forhold til hvad barnet vokser, så skal man være på vagt. Mærkerne kan også ændre farve og udseende, ofte uden at dette betyder noget. Sker der en ændring med mærket, så bør man efter min mening altid få en læge til at vurdere det.
Med hensyn til storkebid, så er disse ikke problematiske på samme måde, da der her er tale om et mærke som ligger i hudoverfladen. Storkebid kan sidde mange forskellige steder og de kan også ændre farve. Hos nogle forsvinder de, men hos andre bliver de siddende og forsvinder aldrig. Det er også meget hyppigt at mærkerne bliver mindre fremtrædende med årene, men når barnet så f.eks. græder, så vil mærket træde tydeligere frem. Nogle gange er det især forældre, som lægger mærke til det, fordi de ved at barnet havde disse mærker som lille.
Jeg kender desværre ikke til statistiske tal, som viser hvordan det er med sådanne mærker. Jeg kan derfor ikke sige noget om hvorvidt Lærkes storkebid vil forsvinde inden skolealderen. Desværre:o)
Håber jeg fik svaret på det hele. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske