Svar: I tvivl om D-vitamin
2. december 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Dorthe
Om indholdet af D-vitamin er anderledes i Hollandske modermælkserstatninger end i de danskproducerede ved jeg ikke. Men det kunne måske være en forskel i den industrieltfremstillede erstatning, der gjorde forskellen.
Dansk produceret modermælkserstatning indeholder 6-15 mikrogram/liter D-vitamin. Og her anbefaler sundhedsstyrelsen D-vitamin ved siden af. Du kan sammenligne med indholdet af D-vitamin i den erstatning du har hos dig.
Sundhedsstyrelen i Danmark anbefaler at det daglige indtag af D-vitamin i barnets førsteleveår er 10 mikrogram (10 mikrogram = 400 IE). IE står for internationale enheder.
D-vitamin får barnet først og fremmest gennem sollys/dagslys, som i vinterhalvåret jo er lidt beskedent. D-vitamin er vigtigt for knoglevæksten og en mangel på D-vitamin kan medføre sygdommen Rakitis (engelsk syge).
I Danmark anbefaler man endvidere at børn af familier med mørk hud, giver børnene D-vitamin frem til 2 års alderen.
Den danske sundhedsstyrelses retningslinier lyder:
"Modermælkserstatninger og tilskudsblandinger er tilsat vitamin D. Uanset om barnet ernæres med disse produkter, anbefales et tilskud af vitamin D på 10 mikrogram dagligt fra 2 uger til 1 års alderen".
Håber du kan bruge dette.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske