Brev:
Manglende afføring, men ikke hård mave?
12. november 2006
Alder:
8 mdr.
Manglende afføring, men ikke hård mave?
Kære Helen
Min lille dreng på snart 8 mdr. (korrigeret 6 mdr.) har problemer med at komme af med sin afføring. Han og hans bror blev født 8 uger for tidligt i uge 32, men det er de kommet fint over og der har ikke været noget form for problemer med dem.
Noah som er den der har problemer med maven vejer nu ca. 6,7 kilo
Jeg ammede dem i 4 måneder og gik så over til erstatning NAN HA 1. Det gik rigtig fint og ingen problemer med maven i den forbindelse.
Efter sundhedsplejerskens råd begyndte vi så småt med skemad for et par måneder siden. De får nu begge 2 måltider skemad dagligt. Formiddag, gerne risgrød med frugtmos og sen eftermiddag kartoffelmos med grøntsager. Derudover får de 3-4 flasker á ca. 200 ml.
Her er det Noah´s mave begynder at give problemer og det første vi prøver er lactulose men uden effekt. Der begynder at gå 3-4 dage mellem hans afføringer. Når han har afføring er det meget mørkt men ikke hårdt.
Jeg taler med en børnelæge på sygehuset om problemet og han råder til at vi venter med skemaden, da han jo er født for tidligt med et umodent tarmsystem. Hans mave får det også bedre, men han er jo ved at være så stor at der skal mere end MME til at han tager på.
Vi er så begyndt med skemad igen men han kommer fortsat ikke af med noget så tit som vi mener han skal.
Synes vi har prøvet alt for at få hans mave igang: lactulose, sveskemos, mavemassage, zoneterapi men alt uden resultat.
Han er ikke mærket af den manglende afføring men maser selvfølgelig med det når der er gået 3 dage eller mere uden afføring.
Hvorfor kommer han ikke af med sin afføring noget oftere når han nu ikke synligt har hård mave?
Hvor ofte mener du små børn skal have afføring? Har oplevet delte meninger omkring dette.
Hvor stort et mælkebehov har børn i den alder ?
Bør vi nu være oppe på 3 måltider med skemad dagligt? (synes det er svært at vurdere deres "rigtige" alder)
Glæder mig meget til at se dine svar, da jeg efterhånden ikke kan finde flere muligheder til at afhjælpe hans mave.
Det skal lige siges at hans tvillingebror ikke har nogen problemer med afføring overhovedet. Han vejer idag tæt på 9 kg.
Med venlig hilsen Dorthe