Svar: Manglende afføring, men ikke hård mave?
12. november 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Dorthe
Med hensyn til fortidlig fødte børn, så er det sådan at de ofte kan være mere sultne end børn født til tiden, simpelthen fordi de fra starten proppes med mad - nødvendigt for at sikre deres overlevelse. Dine drenge har således ganske givet haft sonde og har fået en del indebords allerede da de var få timer gamle.
Derfor vil det ofte også være sådan, at det for disse børn bliver nødvendigt at starte lidt før med skemad og man anbefaler derfor et starttidspunkt som ligger mellem den dag, hvor de er født og den dag hvor de rent faktisk har termin. Derfor tænker jeg at du måske skal prøve at gå ud fra en "mellemalder", når du skal vurdere mængde og tilbud af mad. Det vil således svare til at dine drenge skal have mad, som var de ca 7 måneder.
De fleste børn i 7 mdr´s alderen vil have behov for 3 skemåltider dagligt og i princippet er det efter min mening bedre med 3 lidt mindre måltider end 2 større måltider. Det kan således være bedre at give 1 dl. grød/mos 3 gange dagligt, efterfulgt af mælk, end at give 1½ dl. 2 gange dagligt og det så tager pladsen op for mælken.
At få mælk ud over den faste føde er med til at holde maven igang og de fleste børn vil i dine drenges alder have behov for ca 750ml mælk dagligt, nogle drikker mere. Din tilbud om 3-4 flasker á ca 200ml lyder således helt super. Der kommer jo også lidt mælk ind via grød og mos, tænker jeg.
Med hensyn til afføring, så er børns (og voksnes) tarmsystem forskelligt og der er faktisk børn som trives rigtig godt med afføring hver 4 dag, hvor andre skal have afføring dagligt, for at maven fungerer. Måske har du og din mand også forskellige afføringsvaner?
Generelt så siger man jo at børn som udelukkende flaskeernæres bør have afføring en gang i døgnet. Dette kan så ændre sig lidt i takt med at de spiser mere og mere skemad.
Jeg tænker at det vigtigste er at I sørger for at holde jeres drengs afføring lind og blød og således at han kan komme af med det. Hvis han får ondt og afføringen bliver meget hård, så begynder det at blive et problem og så skal han enten øges i laktulose eller evt. have noget andet. Men så længe han trives og ikke virker til at det generer ham, så kan I ikke gøre så meget andet end I allerede gør.
Det er en god idé at tilbyde ham lidt ekstra væske i form af vand og også gerne frisk frugt. Melon, appelsin, mandariner, blommer osv. er godt og vandholdigt og det kan godt sætte lidt gang i maven. I kan også give ham sveskemos eller anden frugtmos, som I jo også allerede forsøger.
Derudover er det en god idé at begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød, flerkornsgrød og også meget gerne de lidt grovere grøntsager som forskellige rodfrugter, kål og porrer. Fibre er med til at holde maven igang, men det kræver vand ved siden af.
Det er vigtigt at grød max udgør 2 af dagens måltider, resten skal være grøntsagsmos, eller alternativt kan I give 1 gang grød og så grøntsagsmos 2 gange. Det kan også hjælpe på maven nogle gange. Forsøg jer lidt frem.
Det vil også være relevant at I nu forsøger med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen og at drengene således begynder at få mere og mere af jeres mad.
Selvom de er tvillinger så pas på ikke at sammenligne. Børn er så forskellige og det kan to tvillingebrødre også sagtens være:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske