Brev:
Gylp - skal jeg give gul Allomin?
12. november 2006
Alder:
2 mdr.
Gylp - skal jeg give gul Allomin?
Kære Helen
Har skrevet til dig før ang. om jeg skulle vække min datter om aftenen. Denne gang er det gylp mit spørgsmål drejer sig om.
Min lille datter er nu 9 uger snart, og gylper rigtig meget. Hun får udelukkende mme, men ser nu ud til at trives fint med det. Hun gylper simpelthen bare så meget, i op til timer efter et måltid. Ved godt, at man tit siger, at flaskebørn sluger mere luft og dermed eventuelt gylper mere, men det kommer op uanset om det er med en bøvs eller ej.
Hun er nogle gange meget svær at få til at bøvse, men virker heller ikke til at være generet af luft, derfor har jeg fået af vide af en sundhedsplejerske, at jeg ikke behøves sidde så længe med hende som jeg gør for at få hende til at bøvse, for det er slet ikke sikkert, at hun har slugt så meget luft under måltidet, det skal også lige siges, at hun spiser langsomt og stille og roligt.
Når hun gylper sker det uanset om hun sidder lidt skråt ved mig, det er altså ikke kun i liggende stilling hun gør det. Det kommer ud i ret store mængder, men ved godt, at sådan ser det ud, men at det ikke altid nødvendigvis er så meget der kommer ud. Om aftenen når hun bliver puttet, er det temmelig generende for hende, for hver gang vi ligger hende i liften kommer der gylp, og man kan se at det starter med at sidde og "køre" i halsen på hende, så hun ligesom ikke kan finde ro.
Det mærkelige er så bare, at når jeg ligger hende i barnevognen om dagen lige efter måltider, så gylper hun ikke så tit... Dog gylper hun når man skifter hende, men der bliver hun jo også "hæflet" lidt med.
Har tænkt på, om jeg eventuelt skal begynde at give hende gul allomin? Det som afholder mig fra det er, at jeg ikke synes hun spiser så meget, og man siger jo at gul allomin mætter mere, men det er ikke nødvendigt i vores tilfælde da hun bliver fint mæt at det blå allomin. Men samtidig siger man jo også at det gule allomin sommetider kan afhjælpe det med at børn gylper.
Hun spiser ca. 6 flasker i døgnet, ved 1. flaske tager hun ca. 80 ml. Ved 2. flaske tager hun ca. 120-140 ml. Ved 3. flaske det samme, altså 120-130 ml, (sommetider lidt mere), ved 4. flaske ca. 100 ml. Ved 5. flaske alt mellem 80 og 130 ml. Og så ved den 6. flaske tager hun ca. 80-100 ml. (sommetider lidt mere), er det nok?
Kan ikke skrive nøjagtig hvad hun vejer, for jeg har kun fået hende vejet 2 gange efter fødslen, på grund af besparelser i vores kommune, får vi ikke så ofte besøg af sundhedsplejerske. Hvis jeg står med hende på armen og vejer os på en almindelig vægt, kan jeg regne ud at hun vejer omkring de 5 kilo.
Hvis jeg evt. skal starte med den gule allomin, hvor langsomt skal jeg så skride frem med det? Jeg mener, jeg kan jo ikke bare skifte fra en dag til en anden? Som det er nu, får hun halvdelen af sine flasker med blå allomin, og den anden halvdel med den grønne (syrnet) allomin, fordi hun ellers bliver forstoppet. Så for at hendes mave ikke skal blive "forvirret", er det vel smartest at skifte den blå allomin ud med den gule, hvis det altså er det du synes jeg skal gøre for at afhjælpe gylpningen?
Har også set, at du skriver, at man kan give den det som hedder johannesbrødsmel, er det noget jeg kan prøve istedet for at skifte fra blå allomin til gul? Må man give hende det når hun er så lille, og er det noget hun kan blive forstoppet af? Det vil jeg jo selvfølgelig helst undgå at hun bliver.
Håber du kan hjælpe mig, da jeg synes jeg har prøvet alt, også flere pauser under måltidet o.s.v.
Det skal siges, at hendes storesøster også gylpede meget, helt indtil hun var et år gammel, altså hver gang hun fik et "mælke"-måltid, men hun tog fint på, og derfor sagde både sundhedsplejerske og læge, at der ikke var grund til bekymring.
Men denne gang ved jeg jo ikke rigtig om min datter tager nok på, og hun får det også tit galt i halsen, hvilket er ret ubehageligt.
Samtidig skal det også siges, at mine døtres far er født med en forsnævring i mavemunden eller hvad det nu hedder og det blev han opereret for som helt spæd, men alle siger til mig at det ikke er arveligt?
Har også set at du har skrevet, at man kan købe noget mme på apoteket, som kan afhjælpe gylpningen, er det noget jeg kan prøve?
Som du kan se er jeg forvirret, men håber du kan hjælpe mig, da jeg synes hun virker til, at alt det gylp generer hende.
Mange hilsner fra den forvirrede 2.gangs mor