Svar: Gylp - skal jeg give gul Allomin?
12. november 2006
Alder:
2 mdr.
Kære forvirrede 2. gangs mor
Jeg kan godt forstå at du er forvirret og det kan da ikke passe at du ikke kan få nogen til at se på din datter? Hvad med egen læge. Jeg synes det lyder helt relevant at diskutere problemstillingen med lægen.
Du fortæller at din mand som spæd blev opereret for en mavemunds-forsnævring. Du fortæller også at jeres ældste datter havde gylpeproblemer og så fortæller du mig at din lille datter her gylper så voldsomt at du er i tvivl om, hvorvidt det er acceptabelt eller ej. Den vurdering synes jeg ikke du skal stå med selv - det synes jeg bestemt lægen skal tale med dig om.
Det er sådan at nogle børn gylper meget. Det kan der være mange forskellige årsager til og det er bestemt ikke altid at man kan gøre noget ved det. Nogle gange kan man dog godt og i nogle tilfælde vil man f.eks. gå ind og forsøge at behandle det medicinsk. Det har effekt på nogen børn, men ikke på alle. Andre gange vil man (som hos din mand) vælge at operere - det kommer dog an på om barnet trives med sin gylpen, eller f.eks. ikke tager nok på i vægt.
Nogle gange kan man også med god virkning bruge speciel modermælkserstatning. Det anbefales ikke længere at bruge johannesbrødkernemel, i stedet anbefales at man forsøger med den specielle erstatning fra apoteket som hedder enfamil. Og det synes jeg bestemt er et forsøg værd hos jer. Jeg synes ikke du skal prøve med gul allomin eller andre alternativer. Enfamil er en speciel erstatning som anbefales kun til børn som gylper/har reflux. Derfor er det den du skal bruge.
Da din datter i forvejen får flere forskellige erstatninger, så må du se hvordan du kan ændre det uden at det går for meget ud over hendes mave. Man kan overveje om det ville være bedre for hende kun at få en slags erstatning f.eks. enfamil og så gav hende lidt laktulose ved siden af for at holde maven igang. I den syrnede allomin er jo citronsyre, som måske godt kan være lidt hårdt for hendes mave, når hun gylper så meget?
Normalt ville jeg anbefale at du dag 1 gav 1/3 enfamil, 2/3 normal erstatning. Dag 2 gav 2/3 enfamil og 1/3 normal erstatning og dag 3 gav fuld enfamil. Kan du mon passe dette ind i forhold til, hvordan du gør nu?
Det er korrekt at man normalt ikke gør noget, hvis barnet tager på. Men det kræver naturligvis at man "holder øje" og derfor synes jeg det er helt relevant at du taler med lægen omkring det.
Det er en rigtig god idé at holde hende lidt eleveret, det er på samme måde en god idé at hendes madras/seng er lidt eleveret i hovedenden. Det er korrekt at du ikke skal side længe og vente på en bøvs. Hvis hun ikke har bøvset inden for 5-7 minutter, og bare sover, så læg hende fra dig og hun vil ganske givet vågne lidt op, smaske lidt, virke urolig efter 40 minutter - tag hende op og lad hende bøvse/gylpe.
Hvis hun vejer ca 5 kg, så vil hendes mælkebehov være ca 800ml og det kommer hun jo ikke op på. Igen synes jeg du skal tale med lægen. Både for at få en vurdering, men også for at få en accept af og forhåbentlig blive beroliget i at det du gør er okay:o)
Håber meget at ovenstående hjælper dig lidt videre. Skriv gerne og fortæl mig hvordan det går:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske