Brev:
Fast føde
12. november 2006
Alder:
9 mdr.
Fast føde
Hej
Jeg har netop læst indlægget "Mad og vægt 8 måneder" og det passer på vores problem. Der er dog nogle forskelle. Han er 9½ måned og er begyndt i vuggestue.
Nu til forskellene: For det første bliver han ikke ammet, men får modermælkserstatning i stedet (allomin2). Derudover spytter han ikke maden ud, men nægter at tage imod i stedet. Han skubber vores hånd med gaffel eller ske væk. Vi har prøvet at give ham rugbrødshapser med leverpostej og også nogle med makrel. Derudover har vi prøvet at give ham noget naturel sødmælks yoghurt og nogle ostehapser.
Derudover spiser han heller ikke særlig meget i vuggestuen og får derfor en flaske i stedet så han ikke er sulten. Vi vil gerne have ham vænnet fra flasken. Vi har fra en anden sundhedsplejerske fået at vide at allomin2 nu bliver betragtet som en vælling, og der kun må gives 400 ml af det om dagen. Dette overholder vi dog ikke.
Hans dagsplan er som følger
Mellem 6-7: vågner og får en flaske med allomin2. Han drikker normalt ca 150 ml.
8: Risgrød, som dog bliver skiftet til hjemmelavet havregrød fra i morgen. Det fortsætter selvfølgelig hvis det er en success.
ca 9: Sover
11-12 tiden frokost: Vi forsøger med rugbrødshapser som han ikke vil spise, derefter med noget grød som også ofte bliver fornægtet og ender med for fredens skyld at give ham en flaske allomin2 hvor han drikker ca 200 ml
ca 14 sover
17:30 Grød
18 spiser lidt af det som vi får til aftensmad i hapser.
19 vælling hvor han spiser ca 200 ml.
Han er glad og tilfreds på alle andre tidspunkter end når han kommer op i højstolen for at få mad. Her bliver han meget sur og/eller ked og skubber som sagt maden væk fra sig.
Hvad kan vi gøre for at få ham ind i en ordentlig rytme hvor han spiser rigtig mad?
Med venlig hilsen
Thomas