Svar: Simon græder
13. november 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Alan
Jeg kan godt forstå at I bliver urolige, for det er frustrerende, når ens lille dreng græder og intet synes at hjælpe. Det gør jo ondt i ens eget hjerte som forældre.
Som du beskriver lille Simon, så lyder det nu mere som om han kan have ondt end som et egentligt udviklingstrin og det er oplagt at tænke på ørerne, da han netop har været forkølet. Det er dog lidt usædvanlig både med mellemørebetændelse i forhold til hans alder, men også i forhold til at han ikke har feber eller på anden måde virker påvirket.
Der findes jo forskellige vira, som kan give børn forskellige symptomer. Det lyder som en mulighed at kontakte en læge og lige få Simon tjekket - hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Med hensyn til udviklingsspring, så er det rigtigt at børn netop i 3 måneders alderen godt kan være mere grædende og urolige. Ofte hænger det sammen med at de her ønsker at sætte mælkeproduktionen op og ved at græde mere, bliver de lagt mere til og der produceres mere mælk - det er således også en mulighed. Er det dette der er tale om, så vil mælken øges i løbet af 1½-2 døgn, hvis bare det lægges til hyppigt.
Nogle børn reagerer også med gråd pga overstimulering. Når man er 3 måneder gammel, så fornemmer man rummet man er i, ser efter lys og lyd og begynder at følge med øjnene. Barnet er helt naturligt nysgerrigt og vil gerne følge med i alt, - hvis der således sker meget omkring jer, så kan det godt betyde at Simon bliver for træt og ikke selv magter at sige fra og finde roen - istedet bliver han ulykkelig. Ofte prøver man som forældre alt muligt i håb om at et eller andet virker - op til mor, lægge til brystet, op til far, ned i liften, prøve med en rangle, prøve med en sut, op til mor igen, skifte bleen, over til far, gå lidt rundt, ligge ned igen osv. osv. Naturligvis i bedste mening, men det eneste man gør er at tilføre barnet endnu flere stimuli, som jo faktisk er det han protesterer over.
Derfor hjælper det nogle gange at svøbe barnet, skrue ned for lys og lyd, bare gå rundt stille, vugge blidt, synge eller tale med helt monoton stemme, lægge sig ind på sengen for nedrullede gardiner og evt. amme liggende. Altså simpelthen prøve at fjerne alt unødigt og kun betrygge og berolige.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske