Svar: Overstimulering - 4 mdr.
4. december 2003
Alder:
4 mdr.
Kære unge mor
Hvis børn bliver udsat for flere stimuli end de kan klare, bliver de stresset. Stress er en reaktion kroppen får, når den udsættes for ekstra store fysiske, følelsesmæssige eller intellektuelle krav.
Når vi bliver stillet overfor for store krav øges produktionen af stresshormoner og kroppen reagerer med at øge omdrejningstallet for forskellige funktioner. Hvis påvirkningerne sker over en længere periode, vil kroppen forsøge at tilpasse sig det højere tempo, men på et tidspunkt vil kroppen ikke mere og det udløser så forskellige reaktioner.
Stress er dog ikke kun negativt. Vi har behov for både ro og udfordringer i vores liv og det har børn også.
Man kan sige at et lille barn oplever en form for stress, når det er sultent eller føler sig forladt. Et barn der græder meget viser også symptomer på stress. Men ved at vi reagerer på barnets behov, får barnet ro. Barnet bliver stresset, hvis man overhører dets signaler. Men det er som sagt en balance mellem at få udfordringer og krav, som også er vigtige for at lære, og få roen, når den er nødvendig.
Der er mange årsager til stress hos børn og der er også mange måder at modvirke stress hos børn. Det er for omfattende at beskrive her, så derfor vil jeg foreslå dig at læse bogen "Om børn og stress - og hvad man kan gøre ved det" af Ylva Ellneby. Det kunne mmåske være et julegaveønske?:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske