Svar: Om at bo og sove to steder
4. december 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Ditte
Som du sikkert er klar over vil det ofte være en stressfaktor for et lille barn at skulle forholde sig til to forskellige hjem. Det kan dog godt lade sig gøre.
Bare det at du er der og viser dit barn at du er rolig, så vil barnet også bedre kunne være rolig over at være et nyt sted. Du er en rollemodel for dit barn, som lærer af at se på dig. Samtidig vil barnet jo også med tiden lære de to hjem at kende og hvis det er en fast del af hverdagen, så lever barnet med det.
Det vil være en god idé at I sørger for at have barnets fste ting omkring sig, således at barent ikke bor i en kuffert/pusletaske. Det betyder at barnet har behov for ordentlige steder at blive skiftet, legetøj, seng osv. så det føler sig hjemme.
For nogle børn vil det være en god idé at man har en rejseseng, derved kan barnet sove i den samme seng begge steder, hvilket for nogle børn giver tryghed. Hvis man vælger denne løsning og det er permanent, så er det dog vigtigt at man sørger for at have en god madras i sengen. Til brug gennem længere tid er de ikke altid velegnede nok, de der ligge i sengen ved købet.
Hvis din søn reagerer med gråd og er urolig, når I flytter rundt, så er det vigtigt at du forsøger at have ham hos dig. Det er dig han kender bedst og derfor vil han være mest tryg ved dig.
Håber du kan bruge dette råd.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske