Svar: Biltur til Danmark
4. december 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Dorthe
Det var da dejligt med en juleferie i Danmark og besøg så langvejs fra, det skal nok gå, hvis bare du sørger for at være opmærksom på de signaler din søn sender
Med hensyn til bilturen til Danmark, så lyder det meget fint, at din søn ligger i liften undervejs. Det er netop vigtigt at han ligger ned og ikke sidder i en stol, når det er så lang en tur.
Han vil selvfølgelig have behov for at komme op undervejs, både for at blive skiftet, få mad og blive underholdt. Det kan være en fordel at køre om natten eller meget tidligt om morgenen, for at komme godt af sted, i de timer, hvor han alligevel plejer at sove. Når han så vågner og er klar til morgenmad, så er I allerede nået et stykke vej og er selv klar til en pause.
Det kan være svært at tilrettelægge pauserne på forhånd. I må forsøge at gøre det efter hans behov. Det er vigtigt at udnytte timerne hvor han sover, og så have lidt ekstra tid, der hvor han er vågen. Det er jo lige med at finde balancen mellem at hvile og nå frem. Vær opmærksom på at det er meget farligt, at tage ham op imens I kører, hvis uheldet skulle være ude.
Med hensyn til flaskemad, så mener jeg bestemt at det er muligt at købe en el-kogekande, der kan sluttes til cigartænderen i bilen. På den måde har I mulighed for at koge vand undervejs. På samme måde som man kan købe køletasker, så kan man også købe små tasker med termoeffekt til sutteflasker. Det betyder at du kan lave en flaske erstatning og den vil kunne holde sig lun i en længere periode end ellers.
Om din søn reagerer på diverse besøg, er svært at sige noget om. Børn er jo forskellige og nogle klarer det uden de store problemer, hvor andre bliver meget grædende og ulykkelige.
Han vil få en masse stimuli, hvilket kan gøre at han nemt bliver overtræt. Du skal derfor være opmærksom på at putte ham, så snart han viser tegn til træthed. Det kan være en god idé med en week-end seng/rejseseng, så han sover et kendt sted, uanset hvor I befinder jer.
Det er også vigtigt at de forskellige personer accepterer at jeres søn ikke altid har lyst til at gå fra arm til arm, men har det bedst med at være hos mor. Selvfølelig skal de have lov til at snakke med ham, men vær opmærksom på, hvornår han selv har lyst til det. Det samme gælder, når dine svigerforældre kommer fra Singapore. De glæder sig naturligvis helt vildt til at se deres sønnesøn, men han kender dem vel ikke? Han skal have mulighed for dette og for at tilnærme sig stille og roligt.
Han vil i øvrigt se på dig og fornemme, hvordan du reagerer de forskellige steder og ved de forskellige personer. Hvis du tager det roligt og viser ham at det er trygt nok, så vil han forhåbentlig også føle det.
Rigtigt god fornøjelse. Håber du kunne bruge lidt af dette.
Rettelse 2006: Nye regler for blanding og transport af erstatning. Det anbefales at medbringe kogt vand til tur og iblande mælkepulver lige før servering. Alternativt bruge modermælkserstatning på brik.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske