Svar: Hård afføring, kostplan og amning
4. december 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Annemor
Dejligt at jeg kan hjælpe. Forsøger igen.
Jeg synes et eller andet sted at det er lidt synd hvis du vil holde op med at amme og give flaske i stedet. Jeg har indtryk af at din datter er glad for amningen og trives på dette. Er du på vej i arbejde?
Før du kan nedtrappe amningen vil jeg foreslå dig at du giver hende lidt mere skemad. Gerne to gange om dagen. Ved siden af skemaden kan du så tilbyde lidt mælk i kop. Du skal give erstatning, så lang tid hun er under 6 mdr. men fra 6 mdr´s alderen må hun gerne få lidt sødmælk i kop. Hovedmængden af mælk skal dog stadig være ammemælk eller erstatning.
Efterhånden som din datter får mere skemad, vil det udgøre en del af hendes tidligere ammebehov. Men i begyndelsen vil det være begrænset, hvor meget hun får med ske og amning vil derfor fortsat være nødvendigt.
Hvis du vil ned i ammefrekvens, kan du tilbyde mælk af kop til grøden i stedet. Derudover må du vurdere hvornår din datter har mest behov for amning. Hvis det er morgen og aften, så bibeholder du amning her og prøver at springe over i løbet af dagen. Sørg for at hun får sit mælkebehov på en anden måde. Flaske skal hun have som hvis du ammede hende.
De fleste børn vil som regel selv sige fra overfor amning på et tidspunkt. Min erfaring siger at det er ca. ved 9-10 mdr´s alderen, men der er selvfølgelig indeviduelle forskelle. Hvis du har mulighed for det, så synes jeg som sagt at du skal vente med at nedtrappe amnig, til hun selv begynder at miste interessen.
Med hensyn til afføring så synes jeg, at du skal give din datter noget laktulose. Det må også kunne købes i udlandet. Det besår hovedsageligt af sukker, som virker på tarmene og blødgør afføringen, og det skader hende ikke. Du må give 1 ml/kg x 1 dgl. Hvis hun er en stor pige og derfor når op på en del ml., så kan du give det x 2 dgl. (Du kan finde præparatet på www.lmk.dk hvis du vil læse mere om det).
Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske