Svar: Gylp - 2 mdr.
4. december 2003
Alder:
2 mdr.
Kære Jette
Hvis din søn i øvrigt er upåvirket, så tror jeg ikke at du skal være bekymret. Tror du ikke at han er lidt almindelig forkølet eller har lidt rigeligt med savl/mundvand, som er kommet op som klar væske?
Børn der får flaske gylper ofte mere end børn der får bryst. Simpelthen fordi det er nemmere at spise af flasken og derved får de lidt ekstra mad og de sluger ofte også lidt mere luft, når de får flaske.
Når børn gylper er det som regel i forbindelse med en bøvs. Luften skupper på lidt mad på vejen op og derfor kommer lidt gylp. Det er normalt. Hvis dit barn decideret kaster op eller gylpen kommer eksplosivt, så skal du lade ham undersøge. Det samme gælder hvis han ikke trives, tager nok på i vægt, får feber eller andre symptomer på at han ikke er helt rask.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske