Brev:
Vor søn har voldsomt temperament - hjælp!
6. december 2003
Alder:
19 mdr.
Vor søn har voldsomt temperament - hjælp!
Vores søn på knap 19 mdr. har et voldsomt temperament, som gør os som forældre enormt frustrerede. Vi er virkelig i vildrede om, hvordan vi skal håndtere disse situationer.
Han er en meget aktiv dreng; sidder ikke stille fem minutter og koncentrerer sig kun få øjeblikke om sit legetøj, bøger eller andet han nu har gang i. Dette er pædagogerne i hans vuggestue helt enige med os i.
Han er utrolig god til at give udtryk for, hvad det er han vil. Ikke med ord, da han ikke har noget sprog endnu, men med sit kropssprog og sine egne lyde. Man er - næsten – aldrig i tvivl, når der er noget han vil.
Problemet opstår, hvis der er noget han vil, men ikke må. Så eksploderer han fuldstændig. Han græder voldsomt, og tramper rundt. Han vil ikke trøstes; vi må slet ikke røre ham! Men samtidig kan man se, at han ikke vil ignoreres. Man må ikke sætte sig ned, stå op, gå væk eller gå hen til ham; hvis det står til ham. Han peger rundt, og vi prøver at finde frem til, om der er noget specifikt han vil, men nej! Uanset hvordan vi bærer os ad, fungerer det ikke.
Et sådan ”anfald” kan varer helt op til 45 min. Hvor han bare græder og græder og ikke nok med det, bliver han så gal at han bevidst slår sit hoved ind i døren, væggen eller ned i gulvet. Så hårdt at han ind i mellem får mindre bule i panden. Det er absolut ikke behageligt at se vor søn blive så gal, at han slår sit hoved bevidst.
Ellers er han en utrolig glad dreng med fut i. Vi har ingen problemer på nogen anden måde. Udover at han er meget stædig og ved hvad han vil!
Hvad gør vi forkert? Hvorfor kan vi ikke læse ham i disse situationer?