Svar: Vor søn har voldsomt temperament - hjælp!
6. december 2003
Alder:
19 mdr.
Hej
Børn i 1½-3 års alderen gennemgår en meget følsom alder. Der er mange ting de skal lære og det betyder at de ofte vil en masse, som de endnu ikke helt kan mestre. Derfor skifter de ofte mellem at være meget glade og meget vrede.
Din søn har endnu ikke meget sprog, hvilket er helt normalt for hans alder, men det betyder også at han er nødt til at erfare igennem kroppen. Det betyder at han bliver utrolig foretagsom og render rundt uden at have forståelse for fare. Det kræver utrolig stor forståelse, omsorg og udholdenhed fra jeres side.
Vær opmærksom på ikke at stille alt for urealistiske krav til ham eller konstant at give ham forbud. Det gør ham vred og frustreret.
Børn er meget forskellige og nogle er mere temperamentsfulde end andre, på samme måde som forældre er det (hvem mon han ligner?). Søg for at I er gode venner, der er ikke tale om en magtkamp, men mere om at han er igang med en udvikling fra at ville selv til at kunne selv. Der skal ikke være en vinder eller en taber og der må ikke bæres nag!
Det er normalt at børn i 1½-3 års alderen kan blive meget hysteriske og vrede og kan bide, sparke, slå, kaste med ting, eller som jeres søn dunke hovedet ind i væggen eller gulvet. Hvis han er så voldsom at han ligefrem laver buler, så må I forsøge at hindre ham i det. Det kan godt være nødvendigt at holde rundt om ham, til han får raset af. Det han har brug for er kærlighed, accept, omsorg og opmærksomhed. Sørg for at han får rigeligt at dette uden at blive gal, så kan i måske mindske antallet af anfald.
Der er netop kommet en ny bog der hedder "Ka´selv - vil selv, men du må hjælpe mig". Den er skrevet af Grethe Kragh-Müller og koster 269 kr. forlaget Aschehoug. Bogen handler netop om det der før hed trodsalder, men som nu hedder selvstændighedsalder. Det kunne måske hjælpe dig at læse denne og det var måske en idé som julegaveønske.
Jeg tror ikke at I gør noget bestemt forkert,- det er bare svært nogen gange at være forældre. Jeg tænkte at bogen her kunne være en hjælp til bedre at kunne forstå, hvad der sker.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske