Brev:
At sidde op
26. november 2006
Alder:
4 mdr.
At sidde op
Kære Helen
Ja så henvender jeg mig igen :)
Det er nu heldigvis blevet meget bedre mht. at få Marcus til at sove i løbet af dagen. Jeg kan ikke sætte en finger på helt præcist hvad, der har gjort forskellen, men jeg har en ide om, at det var da han fik sin første vaccine d. 18. oktober, som han blev lidt syg af og derfor sov hele dagen efter og meget af 2. dagen også.
Men jeg fandt på samme tidspunkt også ud af, at han godt kan lide at få en stofble lagt over hovedet, når han skal sove. Jeg lagde den i første omgang bare over sutten, for at holde den på plads, da han ikke var særlig god til at holde på den. Men så fik han selv værftet bleen over hovedet og faldt i søvn, så det har han fået siden.
Dog er den ikke altid, den er nødvendig længere. Mange gange kan jeg nu bare lægge ham, og så lægger han sig til at sove, men det er ikke altid, og så får han bleen igen. Det er der vel egentlig ikke noget i vejen for?
Men ovenstående kombineret med, at vi indførte nogle nogenlunde faste sovetider, har nu gjort, at han sover fint i løbet af dagen. Han sover således:
Puttes til natten ml. 19-20 og sover til 3-4-tiden, hvor han ammes, sover til 6-7-tiden, ammes og står op (medmindre han sover til videre efter amning, det sker også nogle gange).
Hvis han er stået op ved 6-tiden får han en lur igen ved 7-tiden, hvor han sover ca. 3 kvarter. Formiddagslur ved 8.30-9-tiden, sover knap 1 time. Middagslur ved 11-12-tiden, sover som regel 3 timer (nogle gange kun 1 time), eftermiddagslur ved 16-tiden, sover ca. 1 time. Hvis han kun har sovet 1 time til middag, kan jeg ikke få ham til at sove længere tid ad gangen den dag, men så bliver han puttet flere gange, så det samlet set kommer op på det samme antal timer. Er det en ok mængde?
Så har jeg et spørgsmål ang. det at sidde op.
Pga. Marcus ikke har været så god til at bøvse, har vi, siden han var helt lille, holdt ham meget i lodret stilling, så det er han blevet temmelig glad for. Jeg ved, at børn ikke må sidde støttet af puder for tidligt af hensyn til ryggen, men hvornår kan man begynde på det?
Nu elsker han at sidde på mit skød med ryggen støttet op af min mave, mens han ”leger” med nogle legesager, er det ok?
Ellers vil han helst ligge på ryggen, og det er jeg lidt ked af at lade ham gøre for meget, da han er ved at få et lidt fladt baghoved. Jeg lægger ham på maven flere gange om dagen, men han bliver sur efter bare 5 min.
Og lidt i samme spor, så vil jeg høre, om det er ok at tage ham ud i klapvognen, hvis ryggen er lagt mest muligt ned? (vinkel på ca. 30-40 grader) Vil det ellers være ok om en måned?
Det var, hvad jeg havde på hjertet for denne gang :)
Venlig hilsen
Dorthe