Svar: At sidde op
26. november 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Dorthe
Hvor er det dejligt at høre, at det går så meget bedre med Marcus og søvnen:o) Og hvor er det dejligt, at ting nogle gange finder en naturlig løsning, selvom det så hænger sammen med en vaccine:o)
Der er ikke noget i vejen for at putte Marcus med en stofble - den fungerer jo mere eller mindre som et sutteklud, hvilket jeg jo bl.a. ofte anbefaler. Du skal naturligvis være opmærksom, hvis han ligger med kluden direkte over hovedet, - han skal jo kunne få luft - men det er du vel også? :o)
At I forsøger med faste sovetider er også en rigtig god idé og så må man også være fleksibel engang imellem og derfor skal der være plads til at han selvregulerer og nogle dage har mere behov for mindre og flere lure end andre dage. Det vigtigste er at han virker glad og trives.
Men hensyn til at sidde og blive støttet af puder, så er dette faktisk slet ikke anbefalelsesværdigt fra nogen alder. Han bør i princippet ikke sidde, før han er i stand til at sidde.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen være stærkenok i ryggen til at kunne sidde i høj stol, måske 10 minutter af gangen, så skal de ned på gulvet igen og ligge på maven.
Med hensyn til at ligge i klapvogn, så afhænger det meget af, hvilken type klapvogn man har. Der er jo stor forskel på hvordan madras, affjedring osv. er i klapvogne. Hvis det er en stabil vogn med en god madras osv. som du har, så vil det være okay at du triller ham en tur i den vogn. Hvis han så vågner og har brug for at komme lidt op, så kan du lade ham ligge lidt på skrå og på den måde kan I måske lige klare turen hjem.
Men generelt, så bør han ligge så fladt som muligt og helst på maven - især nu, hvor du oplever at han har lidt fladt baghoved.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske