Svar: Mad og lure, 9 måneder
26. november 2006
Alder:
9 mdr.
Hej Malene
Velkommen tilbage:o)
Jeg skal love for at din lille dreng er i fuld fart og gerne vil undersøge alt. Som du selv skriver, så er det jo helt naturligt og således helt okay - men der er dog også 'grænser for galskaben':o)
Jeg synes bestemt ikke at du skal forhindre ham i at mærke og klemme rugbrødet i mellem sine fingre, man siger faktisk at jo mere de får lov til at mærke, undersøge, fornemme, jo pænere lærer de at spise - men der skal jo også noget indenbords, så en gang imellem er det også okay at stoppe ham og prøve at holde fokus på selve det at spise. Han har jo masser af mulighed for at undersøge forskelligt i dagligdagen.
Det handler således ikke om at skælde ham ud eller 'binde hans hænder på ryggen':o) men om at prøve at skærpe hans interesse for at maden skal i munden. Hvis han bevidst begynder at smide tallerkenen på gulvet, vælte glasset med mælk osv. så har jeg også den indstilling at maden må fjernes og så må han være færdig med at spise - den dag kommer sikkert også.
I jeres tilfælde tror jeg det ville være en rigtig god idé at tilbyde ham en gaffel. Han vil endnu ikke kunne mestre det at spise med en ske, men han vil godt kunne spise med en gaffel og måske det kunne være med til at gøre maden lidt mere interessant igen - en ny måde at få den i munden på.
Med hensyn til søvn, så er det rigtigt at de fleste børn ikke længere behøver 3 lure dagligt efter 7 måneders alderen, men igen er alle børn forskellige og det er også forskelligt, hvor meget børn oplever, bruger sig selv, sover om natten osv.
Din dreng lydertil at være meget aktiv, både mentalt og motorisk så han bruger sikkert rigtig meget energi og er derfor naturligt også mere træt. Han går jo rundt ved tingene, hvor andre børn i den alder fortsat sidder, hvor de er sat:o)
Der er derfor intet i vejen for at have et godt sovehjerte - det kan I roligt nyde:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske