Svar: Hvor meget af sødmælk og mælkeprodukter
26. november 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Casper bør være 9 måneder gammel før komælk og komælksprodukter kan udgøre en større del af hans indtag. Indtil da bør hans mælkebehov dækkes af modermælk eller modermælkserstatning. Det er derfor vigtigt at han få mere modermælk/modermælkserstatning end han får komælk.
Hvis du ønsker at trappe amningen ned er du således nødt til at give ham mme i stedet. Enten af flaske og hvis dette ikke duer, så af kop. Måske kan du give ham kold mme af kop, som alternativ til sødmælk og så på den måde få lidt plads til lidt tykmælk eller A38 om eftermiddagen - men igen så er det minimalt han bør få, så længe han ikke er ældre.
I de andre nordiske lande anbefales komælk faktisk først efter 1 år, så Danmark skiller sig lidt ud på dette område og derfor er det i det små, at man må bruge komælk og komælksprodukter. Sundhedsstyrelsen har bl.a. lavet denne anbefaling fordi vi I DK vægter højt at familien spiser sammen og at børn lærer at spise familiemad. Derfor er det helt okay at bruge sødmælk i madlavningen, så alle spiser det samme.
Det er meget normalt at børn i 6-7 måneders alderen begynder at kunne nøjes med 2 lure dagligt og der skal være plads til fleksibilitet - så det lyder rigtig fint det I gør. Lige overgangsperioden kan være lidt hård, netop fordi han nogle gange vil være træt kl. 17, men ikke er træt nok til at sove, og det må I så prøve at stå igennem:o) Der er intet forvirrende i det, det er helt efter bogen - storebror har nok fulgt en anden bog:o)
Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske