Brev:
Mad og søvn - falder i søvn, når hun får mad
26. november 2006
Alder:
6 mdr.
Mad og søvn - falder i søvn, når hun får mad
Kære Helen
Mad:
Vores datter er 6 måneder gammel og har været igang med grød i 6 uger. Det gik langsomt i starten, men nu har hun i et stykke tid fået grød 2 gange om dagen og i dag har vi prøvet 3 gange. Det vil sige hirsegrød til morgen, majsgrød til middag og grøntsags/kartoffelmos til aften med lidt frugt til dessert. Alle måltider med vand i kop.
Det jeg er meget i tvivl om er, hvor meget skal hun spise før det er et rigtigt måltid? Og hvor længe skal man tilbyde bryst efter maden?
Ofte bliver hun meget træt mens jeg fodrer hende og nærmest falder i søvn. Er det normalt eller burde jeg fodre hende før hun er for træt? Har du et forslag til en rytme med 3 måltider og amning?
Søvn:
Vores datter sover fra 20.30-7.30 og normalt 2 lure om dagen. Det er cirka en time om formiddagen og 1,5-2 timer om eftermiddagen. Ofte bliver hun også træt kl. 18 og vil gerne have en lur. Den er lidt svær. Vi synes jo ikke hun skal sove men vil hellere have, at hun går tidligt i seng, men på den anden side er hun meget svært at vække på dette tidspunkt....
Vi er begyndt at lære hende at falde i søvn kl. 20-20.30, hvor hun normalt kan holde til kl. 22. det er bare ikke altid så nemt at putte hende, men det går. Bare svært at acceptere hvis hun græder... Far har så prøvet de sidste dage og stå op om natten og putte hende når hun vågner, så jeg ikke skal amme før 4.-4.30.
Det går egentlig meget godt, men det undrer mig at hun vågner så mange gange. Det er 2- 3 gange og oftest er det fordi hun er rullet om på maven og ikke kan komme tilbage. Alt dette er et forsøg på at lære hende at sove igennem. Men hvad er det egentlig at sove igennem? Hvor mange timer er det?
Hvad er dit bedste råd/erfaring med putteritual og hvordan man lærer det?
Udvikling:
Det sidste spørgsmål omhandler at være alene. Jeg synes hun har meget svært ved at blive lagt alene på gulvet med alle legeting. Hun piver næsten med det samme og det er blevet værre. Er det bare sådan når man er 6 måneder eller er det fordi vi også knokler med hendes øvrige rutiner?
Puha.. Det var mange ting, men det hober sig jo op.
Glæder mig til dit svar.
Bodil