Svar: Mad og søvn - falder i søvn, når hun får mad
26. november 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Bodil
Tak for dit brev. Jeg svarer lige på dine spørgmål i den rækkefølge du kommer:o)
Omkring mad, så er en normal portion mellem 1-2 dl. Det er meget forskelligt, hvor meget børn spiser og nogen spiser således mere end andre. Det er helt okay.
Det at kunne undvære mælk i forbindelse med måltidet kommer stille og roligt i takt med at barnet spiser mere og mere og også bliver bedre til at drikke af en kop. Det afhænger også meget af barnets soverytme, således at forstå at nogle børn får mad og ammes for herefter at blive puttet, hvor andre børn ammes, når de vågner af en lur, får skemad og puttes (uden amning). Det kunne godt lyde som om at jeres lille pige hører til sidstnævnte gruppe og det er okay.
Det kunne måske være en god idé, at du prøver at give din datter mad lidt før du fornemmer at hun er for træt - mender er børn som kan falde i søvn hvorsom helst og når som helst og så må det jo nogle gange være sådan:o)
Det er meget fint for jeres datters alder at sove 2 gange dagligt. Måske skulle I se om I kunne rykke hendes lure, således at hun sover en lille smule senere i løbet af dagen, for således at kunne holde sig vågen lidt længere om aftenen og dermed blive puttet i lidt bedre tid til natten.
I kan starte med at trække hendes vågenperioder 20-30 minutter og se om det kan gøre en forskel og at hun så sover lidt senere.
At sove igennem om natten er at sove fra kort før midnat og til næste morgen tidlig - dvs. f.eks. amning kl. 23 og så amning igen kl.05-06. Mere kan man ikke forlange af en pige på 6 måneder.
At jeres datter vågner hyppigt i løbet af natten, skyldes sandsynligvis hendes motoriske udvikling. Hun øver sig rent motorisk om dagen og det gør hun også i søvne - her har hun bare sværere ved at finde en tilpas stilling igen og derfor har hun brug for jeres hjælp. Det er derfor helt naturligt at I en gang imellem er nødt til at hjælpe hende med at skifte stilling og blive puttet igen.
Et putte ritual er dagligdagsting, dvs. få en ren ble, få nattøj på, få mælk, få børstet tænder osv. Dertil gerne en sutteklud eller andet, som barnet kan putte med og føle tryghed med. Det er en slags substitut for mor og det at blive puttet på samme måde igen og igen, men den samme klud igen og igen - det er genkendelighed og det giver tryghed.
Med hensyn til at være alene, så er det meget naturligt i forhold til jeres datters alder, at hun reagerer, når hun ikke kan se jer. Mange børn bliver i denne alder også mere pylrede og det virker som om at de skal underholdes hele tiden. Det er en fase hun er i og hun vil elske at være med 'hvor tingene sker'. Da hun er 6 måneder nu, så udnyt muligheden med at sidde i høj stol, så hun kan sidde lidt mere op og på den måde følge med i verden omkring sig.
Og tilsidst kommer så lige din plan for dagen med tre måltider skemad, 2 lure og amning, som jeg så lægger ind ud fra at hun måske helst ammer når hun vågner af lur:
Morgen: Ammes
Formiddag: Grød, vand eller mælk af kop.
Puttes til formiddagslur
Ammes efter formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand eller mælk af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes, når hun vågner af lur
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand eller mælk af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Nat: Evt. vand
Det kan godt være at hun har behov for en amning mere i løbet af dagen, det er forskelligt, hvor meget børn har brug for amning i denne alder, men mange klarer sig fint med 4-5 amninger ud over skemaden.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske