Svar: Rødvin og amning
6. december 2003
Alder:
3 mdr.
Hej Lotte
Når man ammer og samtidig indtager alkohol vil alkoholden udskilles i mælken med en koncentration på næsten samme niveau som moderens blodalkoholkoncentration. Dertil kommer at et lille barn har betydelig større følsomhed for alkohol end det fuldt udviklede individ.
Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor at moderens alkoholforbrug bør være begrænset.
Man kan godt få "rådet" at drikke et glas rødvin, da det indeholder jern og beroliger barnet, men dette er ikke rigtigt. Jernindholdet i rødvin er så lille at det ikke har betydning for at hæve blodprocenten og ofte vil børn blive meget mere urolige og måske få lidt mavekneb, hvis moderen drikker rødvin.
Men hensyn til din datter, så er det helt normalt at børn omkring 3 mdr´s alderen begynder at savle meget. Det sker både som en følge af, at de begynder at putte hænder og legeting i munden, men spyttet ændrer sig også i og med at de bliver ældre og på et tidspunkt skal til at have anden mad end brystmælk.
Det er helt normalt at din datter også stikker tungen frem på læben - også selvom det kan se lidt sjovt ud:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske