Svar: Babymad i mikroovn
27. november 2006
Alder:
11 mdr.
Kære J
Ifølge forbrugerstyrelsen har det tidligere været hævdet, at mikrobølger kan føre til uønskede kemiske ændringer i mad. Men mikrobølger er ikke kraftige nok til at forårsage sundhedsskadelige ændringer.
Jeg har ikke hørt om at der skulle gå flere vitaminer osv. tabt, når man tilbereder mad i mikrobølgeovn. Således kan man f.eks. godt lave modermælkserstatning i mikrobølgeovn uden problemer.
I sundhedsstyrelsens bog "Mad til spædbørn og småbørn" står: "En portion grød, frugt- eller grøntsagsmos kan let tilberedes i mikroovn...Husk at røre i maden, da mad i mikrobølgeovn varmes mest op i midten og mindre i yderkanterne. Følg desuden mikrobølgeovnenes brugsanvisning og vejledning om tilberedning og kogetider." (2006, side 106-107)
Det frarådes altså ikke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske